MINGGU 13 KULIAH 23 & 24 INSTITUSI PENGUATKUASAAN.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Susunan dan Kekuasaan Badan Peradilan Umum dan Khusus
Advertisements

Putusan Arbitrase.
ISTILAH KUNCI DALAM MEMPELAJARI HUKUM ISLAM
Kompetensi Peradilan Agama
HADITS KEDUAPULUH LIMA
Pengajar: IRDANURAPRIDA IDRIS, SH, MH
KHITHAAH MATHLA’UL ANWAR
PERJANJIAN PERKAWINAN Menurut KUHPerdata
TASAWWUR ISLAM II BAB: HUKUM JENAYAH DALAM ISLAM
PERADILAN ADMINISTRASI NEGARA asas & karakter
HUKUM DAKWAH REDAKSI AYAT
Hk Acara Perdata Peradilan Agama Dr. Gemala Dewi,SH.,LL.M
BAB V HUKUM, HAM DAN DEMOKRASI DALAM ISLAM Nurhasan, M.Ag
KESIMPULAN DAN PUTUSAN
(Hakim Agung Kamar Perdata Agama)
PUTUSAN.
Konsep Dasar Peradilan Agama di Indonesia
PEMERIKSAAN BUKTI PERMULAAN Dan PENYIDIKAN PAJAK
AKIBAT PKPU, HAKIM PENGAWAS, DAN PENGURUS
BAB 7 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
ILMU PERANAN ILMU DALAM PEMBENTUKAN KELUARGA DAN MASYARAKAT PENGENALAN
PENCEGAHAN& PEMBATALAN PERKAWINAN
PENCEGAHAN dan PEMBATALAN PERKAWINAN
AKIBAT PKPU, HAKIM PENGAWAS, DAN PENGURUS
AMWAL (HARTA) DAN HAK MILIK
HUKUM ISLAM DALAM MUAMALAH
HAM DAN DEMOKRASI DALAM ISLAM
PENCEGAHAN dan PEMBATALAN PERKAWINAN
PERILAKU TERPUJI ADIL, RIDHA DAN AMAL SHALEH
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
TAMADUN ISLAM & TAMADUN ASIA
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN ISLAM
PENGERTIAN JENAYAH.
HIDAYAH MILIK ALLAH SURAH AL-AN’AM : AYAT 125.
BAB 3 SYARIAH DALAM KEHIDUPAN MUSLIM
TASAWWUR ISLAM II WEEK 5 PENYELESAIAN MASALAH MENURUT ISLAM
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
AQIDAH UNIT 2 Kelas Bimbingan Dewasa.
PENDIDIKAN ISLAM HAJI DAN UMRAH TINGKATAN 4 IBADAT.
PELAJARAN 9:ISU , MASALAH DAN CARA PNYELESAIAN MENURUT ISLAM
ALAMIYYAH.
Wakaf UNIT 6 Kelas Bimbingan Dewasa.
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
KONSEP HARTA DALAM ISLAM & ASAS HARTA PERNIAGAAN DIZAKATKAN
SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM
SIMPANAN (WADI‘AH) Menurut bahasa: Wadi‘ah atau simpanan merujuk kepada perbuatan meletakkan sesuatu barang kepada seseorang yang bukan pemiliknya untuk.
SISTEM PERAKAUNAN [TERIMAAN] INTURA, Sungai Petani, Kedah
PIHAK-PIHAK YANG TERLIBAT DALAM EJENSI HARTA TANAH
TASAWWUR ISLAM II WEEK 1 PERUNDANGAN ISLAM
BAB 5: MUSABAQAH (PERTANDINGAN)
DEFINISI Pentadbiran Pengurusan
PEMERINTAHAN DAN PENTADBIRAN ISLAM
Ict dan media dalam pendidikan islam
PELAJARAN 2 ISLAM & HAK MILIK.
Keadilan Definisi Ciri-ciri nilai
INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI (Sesi Ke-4)
BAB 2-FALSAFAH PERUNDANGAN ISLAM..
BAB 3: MENJAGA AKHLAK DALAM BERIBADAH
BAB 5 KONSEP KEKELUARGAAN DAN KEMASYARAKATAN
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
PAS PENGENALAN AM.
Adab Memberi dan Menerima Hadiah Serta Sedekah
TASAWWUR ISLAM II BAB: MUAMALAH DALAM ISLAM
PANDUAN PERKARA ASAS FARDU AIN.
KELOMPOK. Pengertian Hukum Islam. Pengertian Hukum Islam Menurut Ahmad Rofiq, Pengertian Hukum Islam adalah seperangkat kaidah-kaidah hukum yang didasarkan.
Tuntutan Melaksanakan Tanggungjawab
FEM 3301 ETIKA & NILAI DALAM PEMBANGUNAN
MODEL PENGURUSAN ISLAM.
Transcript presentasi:

MINGGU 13 KULIAH 23 & 24 INSTITUSI PENGUATKUASAAN

PENDAHULUAN Dalam rangka melaksanakan hukum Islam serta keadilan di kalangan masyarakat Islam, terdapat 3 lembaga penguatkuasaan hukum, iaitu: Wilayah al-Qadha’ Wilayah al-Mazalim Wilayah al-Hisbah

Wilayah Al-Qadha Dan Bidang Kuasanya

Pengertian Wilayah Al-Qadha’ Menurut etimologi, makna al-Qadha ialah menyempurnakan, menunaikan, menyelesaikan, mewajibkan dan memutuskan perkara-perkara yang dihukum. Secara umumnya, al-Qadha merupakan satu proses untuk menyelesaikan tuntutan mendamaikan pergaduhan dan mengatasi persengketan di antara dua pihak atau lebih , melalui proses undang-undang berdasarkan hukum syara’.

Dari segi teminologinya pula, para ulama telah mendefinisikan al-Qadha kepada beberapa definisi: Sifat kehakiman yang mewajibkan untuk dilaksana segala hukum syara’. 2. Menyelesaikan kes dan memutuskan pertikaian dan pertelingkahan dengan cara yang adil. 3. Menyeleaikan persengketan di antara dua pihak atau lebih bedasarkan hukum Allah.

Bidang Kuasa Wilayah Al-Qadha’ Undang-undang digunakan di dalam proses pengadilan ini dikehendaki berdasarkan hukum syara’. Orang yang menjatuhkan hukuman ini ialah kadi atau hakim. Bidang kuasa pengadilan luas meliputi semua pertikaian dan perbalahan.

Wilayah Al-Mazalim Dan Bidang Kuasanya

Pengertian Al- Mazalim Perkataan Mazalim adalah kata jamak daripada mazlimah, dalam bahasa Malaysia disebut kezaliman 2. Dalam pengertian qadha’ yang dimaksudkan dengan kata itu ialah memberikan haknya dan memutuskan persengketaan dengan hukuman yang adil.

Syarat bagi seseorang kadi (wali) al-Mazalim yang disebut oleh para ulama di bidang as-Siyasah as-Syari’yyah: Jadud al-Qadr ( Berkemampuan tinggi ) Nafiz al-Amr ( Berkemampuan melaksanakan keputusan ). Azim al-Hibah (Memiliki wibawa dan pengaruh yang besar ). Zahir al-’Iffah (Terkenal bersih dan lurus ). Qalil al-Thama’ ( Tidak tamak ). Kasir al-Wara’ (Sangat warak )

HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI Dari sudut bahawa pengadilan ini tidak mesti atas pengaduan yang diajukan, pengadilan ini memiliki kekuasaan untuk hal-hal berikut: Memeriksa dengan teliti perihal para penguasa atau Pegawai yang melaksanakan tugas Memeriksa kecurangan para pegawai yang bertanggungjawab atas pungutan dana untuk negara. HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI

HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI Memeriksa dengan cermat perihal para pegawai yang bertanggungjawab atas pembukuan wang negara { di bank negara} sebagai amanah ummah. Memeriksa secara saksama pelaksanaan dan penyaluran harta waqaf dan waqaf untuk amal, agar berjalan di Saluran yang betul ( tidak diselewengkan ). HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI

Sedangkan kekuasaan pengadilan yang berkaitan dengan perkara yang diadukan, meliputi: Pengaduan para buruh atau pekerja yang gaji mereka dibatalkan atau ditangguhkan. Pengaduan, harta yang diambil secara paksa. Pemeriksaan terhadap persengetan berkaitan waqaf ahliyyah. Pelaksanaan keputusan-keputusan pengadilan yang sulit dan tidak dapat dilaksanakan.

Menelitikan hal-hal di mana wali hisbah ( al-muhtasib) tidak berdaya menegakan al-masalih al-’ammah. Pemeliharaan ibadah-ibadah yang jelas, seperti solat berjemaah, hari raya, haji. Pemeriksaan atas persengketan yang terjadi dalam hal umum dan menetapkan keputusannya.

Wilayah al-Hisbah dan Bidang Kuasanya

Pengertian al-Hisbah Al-Hisbah atau al-Ihtisab itu adalah sesuatu perbuatan yang baik dilakukan dengan penuh perhitungan, dalam cara mendapatkan pahala daripada Allah. Perbuatan yang baik dimaksudkan perhubungan erat dengan prinsip amar ma’ruf dan nahi munkar. Ertinya, menyuruh orang berbuat baik atau melarang orang dari melakukan perkara yang mungkar, adalah merupakan suatu kebaikan yang berhak mendapatkan ganjaran pahala daripada Allah S.W.T.

Perbezaan antara hisbah yang dilakukan oleh individu yang bertindak secara sukarela (al-Muthawwi’) dengan pegawai muhtasib yang dilantik oleh pemerintah atau penguasa.

HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI Bagi muhtasib (pegawai pemerintah) tugas hisbah ini merupakan kewajipan fardu ain, sedangkan bagi muthawwi’ [ sukarelawan} hanya fardu kifayah. Muhtasib dilantik khusus oleh penguasa dalam tugas hisbah, sedangkan bagi muthawi’ , hisbah dilakukan hanya merupakan pekerjaan sambilan. Muhtasib ditugaskan untuk menerima pengaduan, sedangkan muthawwi’ tidak. HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI

HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI Muhtasib mempunyai tugas memeriksa perbuatan- perbuatan mungkar bersama pembantu-pembantunya, manakala muthawwi’ tidak dibenarkan memeriksa { hanya sekadar Memaklumkan kepada muhtasib} kemungkaran-kemungkaran tesebut. Muhtasib berhak mengenakan hukuman takzir terhadap orang yang melakukan kemungkaran, dengan ketentuan yang tidak sampai seberat hukuamn hudud,sedangkan muthawwi’ tidak dapat mengenakan hukuman tersebut. HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI

HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI Muhtasib berhak untuk mendapatkan gaji dari baitulmal, sedangkan muthawwi’ tidak diberi gaji. Muhtasib dibolehkan untuk beritjtihad dalam perkara-perkara yang berkaitan ‘urf dalam cara melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar, sedangkan bagi muthawwi’ tidak dibolehkan melakukan demikian. HAK MILIK TERPELIHARA USTAZ AHAMD KILANI

KESIMPULAN Kesimpulannya, keadilan yang menjadi tuntutan syara’ tidak akan dapat dilaksanakan tanpa adanya ketiga-tiga lembaga ini, iaitu lembaga al-Qadha’, lembaga al-Mazalim, dan lembaga al-Hisbah.