DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-3

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Oleh: Prof. Dr. M. Ghalib M., M.A
Advertisements

BAB : 5 ASPEK FIKIH SUMBER HUKUM ISLAM HUKUM TAKLIFI HUKUM WAD’I SK/KD
BAHAN AJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
SUMBER-SUMBER HUKUM ISLAM
SUMBER HUKUM ISLAM Pengertian Hukum dan Sumber Hukum Islam
BAB IV SUMBER HUKUM ISLAM.
1 IJMA’/الاجماع 9-Apr-17.
Wahyu tuhan, teks dan ijtihad akal manusia; aspek ushul dan Furu’ dalam Islam Muhlisin.
IJMA’ SEBAGAI SUMBER HUKUM ISLAM
Hukum Islam dan kontribusi Umat islam Indonesia
Ar Rayu sebagai Sumber Hukum Islam
DALIL-DALIL SYARA’ (Sumber-Sumber Hukum Islam)
SUMBER HUKUM ISLAM & METODE BERIJTIHAD
Pendidikan Agama Hadits sebagai ajaran islam February 28,
Oleh: Ali Ilhami Bin Basir
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
AL QUR`AN, AS SUNNAH, IJMA’, & QIYAS
Materi Pertemuan XI Ar Rayu, Ijma’ dan Qiyas.
SUMBER HUKUM ISLAM.
AQIDAH UNIT 5 Kelas Bimbingan Dewasa.
SUMBER HUKUM ISLAM DAN HUKUM ISLAM DISUSUN OLEH CHAIRUNNISA
SUMBER HUKUM ISLAM Oleh: Deden Mulyadi, S.Pd.I.
Sumber Hukum Islam Al-Qur’an Al hadist Ijtihad. ALQURAN SEBAGAI SUMBER HUKUM PERTAMA ISLAM DAN SEJARAH PEMBUKUAN ALQURAN.
Universitas Indonesia
BERIMAN KEPADA KITAB-KITAB ALLAH
Pendahuluan -Ushul fiqh adalah metodologi mujtahid untuk menggali hukum syara’ dari sumbernya. -sumbernya inilah yang dimaksud dengan dalil syar’I, yaitu.
Anang Zubaidy Fakultas Hukum Universitas Islam Indonesia April 2013
CREATED BY: MARETTA DANIATY
SUDAHKAH ANDA SIAP??? BERKONSENTRASILAH!!!!!.
Ciri Aliran Sesat Oleh Nanang Kohar, SH.
PENDAHULUAN TUJUAN SYARI’AT ISLAM
SUMBER HUKUM ISLAM.
SUMBER-SUMBER HUKUM ISLAM
INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI
PELAJARAN 2 : koNSEP KERASULAN....
SUMBER HUKUM ISLAM YANG DISEPAKATI Kelompok 03: 1.M. Rif’an 2.M. Tajul Asrof 3.Ema Dwi Rohmatul Ummah.
Makna Tasyri’ Dari segi bahasa: 1-Sumber air 2-Jalan yang lurus
SYARIKAT Menurut bahasa: Bermaksud perkongsian melalui kontrak atau tanpa kontrak. Menurut istilah ulama fikah: Syarikat ialah hak dua orang atau lebih.
AQIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH
Diploma Pengajian Islam Andalus Minggu -1
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
PRA DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM
PINJAMAN (‘ARIYYAH) Istilah ‘ariyyah menurut bahasa:
RASMUL QURAN Tajuk-tajuk perbincangan:- Ilmu Rasmul Quran
BAB 1: AKHLAK MUSLIM TERHADAP AGAMA ISLAM
KBM 4 AQIDAH ISLAMIAH BAB 1 : FIRAQ DALAM ISLAM
Sesi 1 Qawaid Fiqhiyyah.
Andalus Corporation Pte Ltd
PENGURUSAN HARTA DALAM PERUNDANGAN ISLAM
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
Talak Pengertian Talak: Dari segi bahasa:melepas dan terlepas.
INSTITUT PENGAJIAN TINGGI AL-ZUHRI (Sesi Ke-4)
BAB 2: MENJAGA AKHLAK TERHADAP ALLAH
USUL FIQH SESSI 2 BAHAGIAN KALAM KAEDAH PENGAMBILAN HUKUM
USUL FIQH SESSI 3 SUMBER-SUMBER HUKUM
Ust Md Afiq Ariff USUL FIQH SESSI 5 SUMBER-SUMBER HUKUM YANG TIDAK DISEPAKATI ULAMAK AL-IJTIHAD DAN AT-TAQLID 1.
BAB 2: PUASA PADA BULAN RAMADAN
Sessi 1 Qawaid Fiqhiyyah
PERWAKILAN (WAKALAH) Menurut bahasa: Menyerahkan sesuatu
Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-2
USUL FIQH SESSI 2 BAHAGIAN KALAM KAEDAH PENGAMBILAN HUKUM
AQIDAH UNIT 1 Kelas Bimbingan Dewasa.
KEDUDUKAN WAHYU DAN AKAL.
BAB 1 : AQIDAH – DEFINASI, KEPENTINGAN DAN SUMBER RUJUKAN
Perundangan Zaman Rasulullah
KELOMPOK. Pengertian Hukum Islam. Pengertian Hukum Islam Menurut Ahmad Rofiq, Pengertian Hukum Islam adalah seperangkat kaidah-kaidah hukum yang didasarkan.
PUNCA UTAMA PENYELEWENGAN DALAM TAFSIR
Ust Md Afiq Ariff DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-2
IMAN KEPADA MALAIKAT. 1. Pengertian malaikat Allah Kata ‘malaikat’ berasal dari kata malak, bentuk jamaknya adalah malaikah. Kata malak memiliki arti.
Transcript presentasi:

DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-3 USUL FIQH DIPLOMA PENGAJIAN ISLAM ANDALUS MINGGU KE-3

Perkara yang akan dipelajari BAHAGIAN B Sumber hukum Dalil disepakati 1) Al-Qur’an 2) Al-Sunnah 3) Ijma’ 4) al-Qiyas

SUMBER HUKUM

SUMBER HUKUM (m.s 19) Dalil perundangan yang diambil untuk menetapkan sesuatu hukum syara’. Sumber hukum terbahagi kepada 2 bahagian: Dalil Qat’iy : Dalil yang disepakati di kalangan ulama’. Contoh: Al-Qur’an. Dalil Zanniy: Dalil yang tidak disepakatidi kalangan ulama’. Contoh: Al-Istihsan

Al-Masalih Al-Mursalah SUMBER HUKUM Disepakati Al-Quran As-Sunnah Al-Ijma’ Al-Qiyas Tidak disepakati Al-Istihsan Al-Masalih Al-Mursalah Al-Istishab Al-’Urf Syar’u man qablana Qawl Sahabi ……….

DALIL YANG DISEPAKATI

1) AL-QURAN (m.s 20) Bahasa: bacaan. Erti Al-Quran: Lafaz berbahasa Arab yang diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat Jibril. Ia menjadi Mukjizat kepada Baginda s.a.w. dan dipindahkan kepada umatnya secara mutawatir serta dikira beribadat apabila membacanya.

JENIS AYAT AL-QURAN (m.s 20) ﴿ هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ  ﴾ Ertinya: “Dia lah yang menurunkan kepadamu Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat"; ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat". Ali Imran:7

JENIS AYAT AL-QURAN Ayat Muhkamat Mutasyabihat

AYAT MUHKAMAT (m.s 21) Terang dan jelas maksudnya Dapat difahami dengan mudah Contoh: Maksud firman Allah s.w.t: “Allah telah menghalalkan berjual beli dan mengharamkan riba.” al-Baqarah: 275 Halal jual beli dan berniaga

AYAT MUHKAMAT Hukum ayat-ayat Muhkamat wajib beramal mengikut sebagaimana yang ditunjukkan.

AYAT MUTASYABIHAT (m.s 22) Pendapat pertama : Mengandungi beberapa pengertian. Tidak dapat ditentukan maksud sebenarnya. Menyelidik dengan mendalam serta berpandukan dalil.

AYAT MUTASYABIHAT Contoh: Maksud firman Allah s.w.t: “Atau yang memegang ikatan nikah itu memaafkannya.” al-Baqarah: 237 Tidak jelas siapakah sebenarnya yang dimaksudkan orang yang memegang ikatan nikah: suami atau wali?

AYAT MUTASYABIHAT  Jumhur Ulama’: Ditangguhkan beramal dengannya sehinggalah terdapat dalil yang menentukan maksud sebenar.

AYAT MUTASYABIHAT (m.s 22) Pendapat kedua : Allah sahaja yang mengetahui maksud sebenarnya. Ayat berkaitan alam ghaib, ayat dimulakan dengan huruf dan lainnya.

AYAT MUTASYABIHAT Contoh: Maksud firman Allah s.w.t: “Alif, Lam, Mim. ” al-Baqarah: 2 Ulama’ Salaf: Tidak boleh diamalkan dan tidak boleh ditakwilkan. Ulama’ Khalaf: Boleh ditakwilkan.

BAHAGIAN HUKUM AL-QUR'AN (m.s 23) Akidah Amali Akhlak

PERANAN AL-QURAN DALAM PERUNDANGAN (m.s 29) Al-Quran membawa dalil yang berbentuk umum yang mengandungi hukum dan dijelaskan oleh Nabi s.a.w melalui Sunnah Baginda s.a.w. Al-Quran mengandungi arahan dan tegahan secara langsung dan digunakan sebagai penetapan daripada Allah s.w.t tanpa penafsiran.

PERANAN AL-QURAN DALAM PERUNDANGAN Walaupun begitu Ulama’ mestilah mengkaji dari segi Nasikh dan Mansukhnya. Al-Quran menjelaskan hukum-hukum yang terkandung di dalam kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya dan ditetapkan hukumnya bagi umat islam kecuali yang dimansukhkan. Contoh: Puasa dan cara bertaubat.

CARA AL-QUR'AN MENUNJUKKAN HUKUM (m.s 29) Hukum secara Qat’iy: Nas yang jelas dan pasti. . ﴿ وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا ﴾ Ertinya:”Dan orang lelaki yang mencuri dan orang perempuan yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka..” al-Ma’idah: 38 Lafaz pencuri adalah pasti dan tidak dipertikaikan lagi maksud serta hukumnya.

CARA AL-QUR'AN MENUNJUKKAN HUKUM (m.s 30) Hukum secara Zanniy: Nas yang tidak jelas. ﴿ والمُطلَّقَاتُ يَتَرَبَصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلاَثَةَ قُرُوءٍ ﴾ Ertinya : “ Dan isteri-isteri yang diceraikan itu hendaklah menunggu dengan menahan diri mereka selama tiga kali suci.” al-Baqarah: 228 Nas ini Zanni sbb lafaz Quru’ mempunyai 2 makna : haid dan suci.

BENTUK PENERANGAN HUKUM Hukum secara qat’iy dari satu sudut dan zanniy dari sudut lain. ﴿.. وامسحوا برؤوسكم...﴾ Ertinya: “..Dan sapulah sebahagian dari kepala kamu..” al-Maidah : 6 Qat’iy: Hukum wajib sapu kepala ketika berwudhu’ Zanniy: Tidak pasti kadar kepala yang wajib untuk disapu.

KONSEP PEMBINAAN HUKUM (m.s 31) Tidak menyusahkan dan tidak menyulitkan umatnya. Meringankan bebanan atau taklif. Beransur-ansur dalam penetapan hukum.

UNGKAPAN HUKUM AL-QURAN (m.s 33) Lafaz Tuntutan Lafaz Tegahan Lafaz Takhyir & Ibahah

Tuntutan Lafaz Amr Soreh Fe’el Amr Fe’el Mudhori’ disertai Lam al-Amr Menceritakan perbuatan itu difardukan Menceritakan perbuatan itu baik Fe’el Jawab Syarat Perbuatan membawa kebaikan di dunia dan akhirat

Tegahan Lafaz Nahi Soreh atau Tahrim Nahi atau perintah meninggalkan Perbuatan itu buruk atau jahat Perbuatan yang disertai janji tidak baik Nafi sesuatu perbuatan atau Nafi halal

Takhyir & Ibahah Lafaz Harus atau mengingkari mereka yang mengharamkan Pilihan membolehkan dan lafaz halal Nafi ithm, junnah dan haraj Dijadikan untuk manusia

KEISTIMEWAAN AL-QUR'AN (m.s 37) Ketinggian bahasanya dari sudut susunan dan kesusasteraannya. Memberitakan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku. Menceritakan peristiwa lampau dan kisah umat terdahulu. Bertepatan dengan teori dan amali.

KEISTIMEWAAN AL-QUR'AN Hukum dan kandungannya sesuai dilaksanakan sepanjang masa dan setiap tempat. Prinsip al-Qur’an melaksanakan hukum untuk kepentingan manusia.

2) AL-SUNNAH (m.s 38) Bahasa: Jalan, kelakuan atau perangai samaada baik atau buruk. Erti Al-Sunnah: Perkara yang lahir dari Nabi Muhammad S.A.W samaada berupa perkataan atau perbuatan, sifat atau pengakuan.

BAHAGIAN AS-SUNNAH DARI SUDUT MATAN (m.s 39) Sunnah Qawliyyah: Perkataan yang merupakan segala suruhan, tegahan dan penerangan Baginda s.a.w sama ada berbentuk al-Sunnah itu sendiri atau penjelasan daripada al-Qur’an. Sunnah Fi’liyyah: Perbuatan, tingkah laku dan gerak laku Baginda s.a.w yang menegakkan hukum. Perbuatan semulajadi Perbuatan khususiyah bagi Baginda s.a.w Perbuatan yang menjelaskan hukum al-Qur’an

BAHAGIAN AS-SUNNAH DARI SUDUT MATAN 3) Sunnah Taqririyyah: Pengakuan, Baginda s.a.w mendiamkan diri; tidak menyuruh atau tidak menegah sesuatu perkara yang dilakukan di hadapan Baginda s.a.w atau semasa hayatnya. 4) Sunnah Hamiyyah: Hasrat dan cita-cita Baginda s.a.w untuk mengerjakan sesuatu, tetapi belum sempat menunaikannya.

AL-SUNNAH SUDUT BILANGAN PERAWI (m.s 41) MUTAWATIR: hadis yang diriwayatkan oleh sebilangan perawi dan tidak mungkin mereka berdusta meriwayatkan hadis itu  Qat’iy AHAD: hadis yang riwayatnya tidak sampai peringkat Mutawatir atau bilangan perawi hadisnya tidak sampai bilangan perawi Mutawatir  Zanniy

HUKUM BERAMAL DENGAN HADIS AHAD (m.s 43) Diwajibkan beramal dengannya apabila sempurna syaratnya untuk dijadikan hujah syara’. Antara dalil wajib beramal dengannya: 1- ﴿ وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ ﴾

HUKUM BERAMAL DENGAN HADIS AHAD Ertinya: “Oleh itu hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaum mereka apabila orang-orang itu kembali kepada mereka, mudah-mudahan mereka dapat berjaga- jaga.” Surah At-Taubah: 122

HUKUM BERAMAL DENGAN HADIS AHAD 2- Perbuatan Nabi s.a.w yang mengutuskan beberapa orang sahabat ke tempat yang berlainan untuk mengajarkan hukum. 3- Ijma’. Para Sahabat telah membuat hujah dan beramal dengan hadis ahad pada kejadian tertentu.

KEHUJAHAN AL-SUNNAH (m.s 44) Dari Al-Quran: وَمَا ءَاتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنهُ فَانتَهُوا. الحشر 7 مَن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أطَاعَ الله. النساء 80 يَاأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أطِيعُوا اللهَ وَأطِيعُوا الرَّسُول. النساء 59 Dari Hadis: تَرَكْتُ فِيكُمْ أمرَين مَا إنِ اعْتَصَمْتُم بِهِمَا فَلَن تَضِلُّوا أبَدًا: كِتَاب الله وَسُنَّة نَبِيِّه. (حديث)

KEHUJAHAN AS-SUNNAH Ijma’ Ulama: Nabi s.a.w bersifat maksum dan diberikan mukjizat sebagai utusan Allah dan tempat rujukan umatnya. Para Sahabat dan Ulama’ telah bersepakat mengatakan wajib mengikut suruhan Nabi. Semasa hayat sahabat mereka sentiasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangannya.

PERANAN AS-SUNNAH (m.s 45) 1) Penyokong al-Quran yang membawa hukum sama. 2) Penjelas al-Quran yang umum dan mujmal. 3) Pengkhusus hukum umum daripada al-Qur’an. 4) Pembatas hukum al-Qur’an yang mutlak. 5) Pembawa hukum baru yang tidak dinyatakan dalam Al-Quran.

3) IJMA' (m.s 46) Erti Ijma’: Persepakatan Ulama’ Mujtahid daripada umat Islam sama ada dalam bentuk pegangan, kata- kata atau perbuatan untuk mengeluarkan hukum yang berlaku selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.

RUKUN IJMA' (m.s 47) Hukum disepakati oleh ulama’ mujtahid. Ahli Ijma’ = Mujtahid. Sepakat semua ulama’ mujtahid mengenai hukum terbabit. Sepakat mujtahid cara tegas: ucapan, amalan, individu atau kumpulan.

SYARAT IJMA' (m.s 47) Ahli Ijma’ bersifat adil. Tiada ahli ijma’ menarik persepakatan yang diberikan. Berlaku persepakatan kalangan semua mujtahid. Wujud lebih seorang mujtahid sesuatu zaman.

وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ﴾ البقرة : 143 KEHUJAHAN IJMA' (m.s 48) Dalil AL-Quran: Umat Islam adalah umat yang sederhana dan menjadi saksi terhadap orang lain. ﴿ وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا ﴾ البقرة : 143 Umat Islam mestilah taat pada pemerintah yang merangkumi ulama. ﴿ يَاأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أطِيعُوا اللهَ وَأطِيعُوا الرَّسُولَ وَأولِي الأَمْرِ مِنكُمْ ﴾ النساء 59

KEHUJAHAN IJMA' Dalil As-Sunnah: “Sesungguhnya umatku tidak akan bersepakat dalam perkara salah”. (HR Imam Ahmad & at-Tirmizi) “Sesungguhnya Allah tidak menjadikan umatku bersepakat terhadap kesesatan”. (HR Imam Ahmad & at-Tirmizi)

KEHUJAHAN IJMA' Dalil Logik: Kelaziman penduduk suatu negeri pada setiap zaman apabila mereka bersepakat terhadap sesuatu hukum, (logiknya) mustahil tiada seorang pun yang tampil memberi peringatan antara perkara yang salah dan benar. Keputusan yang mereka pegang secara sepakat merupakan dalil logik kehujahan ijma’.

JENIS IJMA' IJMA’ SORIH (Jelas) IJMA’ SUKUTI (Senyap)

JENIS IJMA' (m.s 50) IJMA’ SORIH Para mujtahid sependapat mengenai sesuatu hukum dalam sesuatu masalah dengan menyatakan pendapat mereka secara terang dan jelas atau melalui tulisan atau melaksanakan hukum yang dibincangkan.

JENIS IJMA' IJMA’ SUKUTI Sebahagian ulama’ mujtahid mengeluarkan pendapat mereka melalui fatwa, sedangkan sebahagian ulama’mujtahid lain mendiamkan diri; tidak menyatakan pendapat mereka.

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI (m.s 51) Ulama’ yg menerima: Pendapat Hujjah Zanniy Pendapat Hujjah Qat’iy Ulama’ yg menolak

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI (m.s 51) 1) Ulama’ yang menerima: Ulama’ yang menerima ijma sukuti sebagai hujjah zanniy: al-Karkhi (Hanafi) dan al-Amidi (Syafi’e) Berdiam diri sebahagian ahli mujtahid tidak semestinya menunjukkan persetujuan. Berdiam mungkin kerana setuju atau gerun dengan kehebatan Ulama’ yang mengeluarkan pendapat.  Hujjah Zanniy

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI (m.s 51) Ulama’ yang melihat ijma sukuti sebagai hujjah qat’iy: Kehujahan ijma’ tidak membezakan sorih dan sukuti, kerana ijma’ itu telah berlaku, kerana kesepakatan. Syarat Ijma’ Sukuti: Masa yg cukup untuk mengkaji masalah tersebut. Tidak ada sebab untuk menakut-nakutkan mujtahid lain dalam mengeluarkan pendapat.

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI (m.s 51) Syarat Ijma’ Sukuti: Diam semata-mata, bukannya menolak. Sampai masalah kepada semua mujtahid yang ada pada zaman tersebut. Hukum yang diijtihadkan belum ada ketetapan daripada ulama mazhab utama.

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI 2) Ulama’ yg menolak: - Sebahagian Ulama’ al-Syafi’e, al-Baqillani dan sebahagian Ulama’ Maliki. Hujah mereka: - Tidak boleh mengatakan orang yang diam itu setuju kerana boleh jadi mereka takut. - Orang yg diam tidak boleh disahkan sebagai orang yang berpendapat.

KEHUJAHAN IJMA' SUKUTI - Diam tidak dapat dikira sebagai tanda bersetuju kerana kemungkinan ia turut bersetuju atau belum melakukan ijtihad.  Semua andaian dan kemungkinan dirumuskan bahawa diam itu tidak dapat dinilai sebagai hujah.

SANDARAN IJMA' (m.s 53) Jumhur Ulama’ bersepakat mengatakan tidak akan wujud ijma’ tanpa sandaran. Rasulullah s.a.w sendiri tidak membuat sesuatu keputusan tanpa sandaran. Namun Ulama’ berselisih pendapat tentang sandaran Ijma’.

SANDARAN IJMA' Segelintir Ulama’: Ijma’ boleh berlaku tanpa sandaran (nas). Contoh: Jual beli secara tunjuk menunjuk dan layan diri. Ianya diharuskan denan berdasarkan adat. Jumhur Ulama: Ijma’ seharusnya berdasarkan sandaran. Jual beli tunjuk menunjuk dan layan diri tidak sah menurut mazhab Syafi’e.

KEMUNGKINAN BERLAKU IJMA' PADA MASA KINI (m.s 56) Ijma’ pada masa kini tidak mungkin berlaku. Sebab dan alasannya: Ulama Mujtahid tidak berada di satu tempat Sukar mendapatkan pendapat setiap daripada mereka terhadap sesuatu masalah. 2. Tidak mungkin semua ulama’ bersepakat dalam mengeluarkan hukum sesuatu masalah. 3. Sukar untuk mengenal pasti siapakah Mujtahid.

HUKUM MENGINGKARI IJMA' (m.s 57) Sebahagian Ulama’: Mengingkari Ijma’ adalah kufur. Kerana ia termasuk kategori dalil yang disepakati. Mengingkarinya = menolak dalil qat’iy. Sebahagian Ulama’: Mengingkari Ijma’ tidak kufur, kerana dalil kehujahannya adalah zanniy.

4) QIYAS (m.s 57) Erti: Menzahirkan persamaan, sesuatu perkara yang tidak ada nas tentang hukumnya, dengan suatu perkara yang ada nas tentang hukumnya, kerana kedua-duanya mempunyai illah atau sebab pada hukum.

RUKUN QIYAS (m.s 58) - Asal -Hukum Asal -Furu’ -Illah Asal – Sumber hukum asal yang telah ditetapkan dalam al-Quran, as-Sunnah dan Ijma’. Contoh : Arak 2) Hukum asal – Hukum asal yang ditetapkan dalam al-Quran, as-Sunnah dan Ijma’. Contoh : Haram (arak)

RUKUN QIYAS Furu’- Masalah di mana hukumnya tidak dinyatakan dalam al-Quran, as-Sunnah dan Ijma’. Contoh : Tuak, pil khayal, champagne, wine. 4) ‘Illah – Sifat yang berupa sebab yang menyebabkan lahir hukum asal yang sama dengan hukum furu’. Contoh : Sifat mabuk pada arak, tuak dan dadah

PEMBAHAGIAN QIYAS Dari sudut illah: Qiyas Khafi: yg tidak diyakini Qiyasnya. Qiyas Jaliy: yg jelas dan diyakini Qiyasnya. Dari sudut furu’: Qiyas Al-Awla: hukum furu’ lebih kuat. Qiyas Al-Musawi: sama hukumnya dengan hukum asal. Qiyas Al-Adna: hukum asal lebih kuat.

KEHUJAHAN AL-QIYAS (m.s 64) Jumhur Ulama’ sepakat mengatakan al-Qiyas boleh dijadikan hujah dan sebagai sumber hukum. Muktazilah, Zahiriah dan Syiah: al-Qiyas tidak boleh dijadikan hujah.

HUJAH GOLONGAN MENOLAK (m.s 64) Al-Quran melarang kita mengikut zann. ﴿ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ﴾ Al-Qiyas adalah perkara zann. Boleh membuka ruang kepada perselisihan dan pertelingkahan di antara umat. Berhujah dengan al-qiyas bererti menggangap hukum Islam masih belum lengkap sempurna.

HUJAH GOLONGAN MENOLAK Semua perkara mengenai Islam serta hukumnya telah dijelaskan dalam al-Quran. ﴿ مَّا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِن شَيْءٍ ﴾

HUJAH GOLONGAN MENERIMA (m.s 66) ﴿ يَاأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا أطِيعُوا اللهَ وَأطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرَدُّوهُ إلَى اللهِ وَالرَّسُولُ﴾ النساء: 59 حَدِيثُ مُعَاذ، فِعل رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّم. إجمَاع وَفِعلُ الصَّحَابَة.

HUJAH GOLONGAN MENERIMA Logik: Islam agama yang sempurna sehingga hari kiamat. Hukumnya melibatkan masalah yang telah berlaku dan akan berlaku. Namun penurunan wahyu telah tamat dan masalah terus menerus muncul.

HUJAH JUMHUR TERHADAP GOLONGAN MENOLAK QIYAS (m.s 68) Jumhur mencelah : Ayat itu menerangkan bahawa kita ditegah mengikuti perkara zann yg berkaitan dgn Akidah. pertelingkahan yg tidak disukai atau yang dimaksudkan ialah ialah perselisihan mengenai akidah.  Pendapat Jumhur adalah yang lebih tepat.

sekian