Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PINTU MASUK DAN SALURAN PENYEBARAN AGAMA ISLAM
Advertisements

BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
Disediakan oleh: Nurul Fatin Afifah binti Mohd A’Azmi 5 Ummu Habibah
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENYEBARAN BAHASA MELAYU  .
SEJARAH TAHUN 5 TAJUK 1: WARISAN NEGARA KITA
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
BAHASA MELAYU TINGGI BBM3401
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
Bahasa Melayu Klasik Bahasa Melayu Klasik merupakan bahasa melayu yang sudah mempunyai aksara atau tulisan tersendiri berbanding dengan bahasa Melayu praklasik.
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu
Sejarah dan Perkembangan Bahasa Melayu
BBM 3104 Kuliah 1 (M1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Unit-unit Bahasa dalam Analisis Tatabahasa
EED 3200 SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN, KEBUDAYAANDAN MELAYU (History of Malay Language, Literature and Culture) Pensyarah: Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
PENGENALAN.
SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN DAN KEBUDAYAAN MELAYU (EED3200) KULIAH 2 Sejarah Bahasa dan ketamaduan Melayu oleh Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
ASAL-USUL BAHASA MELAYU
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
BBM 3104 Kuliah 7 M4 Kitab Penulis Zaman Acheh
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA
Bahasa Melayu klasik : Sejarah Melayu- Kuliah 5
KONSEP TAMADUN MELAYU.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 910 BAHASA MELAYU.
Sejarah Perkembangan Tulisan Jawi Dr. Hirman Mohamed Khamis
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Kedua 2014/`015
TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
PELUASAN KOSA KATA BAHASA MELAYU
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Disediakan oleh: Dr. Mohd Daud
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA (BBM3401)
BBM 5201 PEMBANGUNAN BM Prof. Madya Dr. Abdul Rashid Bin Daing Melebek
BBM 3104 Kuliah 10- Sambungan Kitab Undang-undang Melayu
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
Pengaruh Islam dalam karya Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 3 : Rumusan AK Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra.
Kuliah 1 Sejarah Perkembangan, Konsep dan Teori Analisis Bezaan
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat
ASPEK BAHASA DAN FUNGSI BAHASA
Nota Pertemuan Bersemuka Pertama BBM 5201 Pembangunan Bahasa Melayu
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
Kuliah 4 Manuskrip Melayu Klasik
BBM 5402 Kuliah 3: Rumusan AK Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra.
UNIT 7 Behaviourisme dalam Semantik
Apakah maksud daulat dalam konteks institusi kesultanan Melayu?
UNIT 8 Behaviourisme dalam Semantik
BBM 3104 Kuliah 1 (Minggu 1) Pengertian bahasa Melayu Klasik
BAB 7 ISLAM DI ASIA TENGGARA.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
BAHASA MELAYU TINGGI BBM3401
Tumpuan ulang kaji untuk ujian pertengahan Semester Pertama 2011/`012
FAKULTI BAHASA MODEN DAN KOMUNIKASI UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
BBM 3401: Bahasa Melayu Tinggi
Aspek Bahasa dan Fungsi Bahasa
BBM 5402 Kuliah 5 Teori Analisis Kesalahan
Ulang kaji Peperiksaan Akhir BBM 3104
BBM 3104 Tugasan Individu Prof. Madya Dr. Zaitul Azma bt Zainon Hamzah
Transcript presentasi:

Kuliah 2 Ciri bahasa Melayu Klasik BMK pada batu bersurat Prof.Madya Dr. Zaitul Azma Binti Zainon Hamzah Jabatan Bahasa Melayu Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia 43400 UPM Serdang

Pengenalan Penggantian Bahasa Melayu Kuno oleh Bahasa Melayu Klasik dikaitkan dengan pengaruh agama Islam yang semakin mantap di Asia Tenggara pada abad ke-13. Bahasa Melayu mengalami banyak penambahan dari segi kosa kata, struktur ayat, dan tulisan yang seterusnya membentuk ciri bahasa itu sendiri.

Ciri Bahasa Melayu Klasik – melibatkan sistem tulisan, kosa kata dan tatabahasa (morfologi dan sintaksis) 1.Meluasnya penggunaan kata pangkal ayat yang agak klise atau usang, yang kini tidak digunakan lagi. Antaranya, adalah seperti "syahadan", "maka", "alkisah", "hatta", "arakian", "kata sahibul hikayat", "maka, tatkala" dan "adapun". Kata-kata seperti itu bukan sahaja digunakan untuk memulakan sesuatu perenggan, malah digunakan juga pada awal ayat-ayat dalam perenggan. Penulisan dalam bahasa Melayu moden tidak memperlihatkan penggunaan kata pangkal ayat yang sedemikian sebaliknya penggunaan penanda wacana.

2. Struktur ayat Ayat panjang-panjang, berulang-ulang dan berbelit-belit, gabungan beberapa ayat tunggal yang dicantumkan dengan menggunakan kata-kata hubung yang tertentu, terutamanya "dan" dan "atau" ataupun dengan menggunakan tanda koma dan tanda koma bertitik sahaja. Sebagai contoh, : Maka apabila dibawalah akan mereka itu ke penghadapan Tajul Muluk, demi terpandang akan anak si peladang itu, mesralah ke dalam hatinya, diberinya wang yang tiada berhisab banyaknya serta disuruh perbela akan dia baik-baik. Terdapat ayat atau klausa songsang dengan pendepanan predikat kesan daripada pengaruh tatabahasa Arab. Contoh: Maka berperanglah Feringgi dengan orang Melaka (HHT) Dalam konteks bahasa Melayu moden, ayat lebih ringkas, padat dan tepat, sesuai dengan fungsinya untuk mengungkapkan konsep, idea, dan buah fikiran yang abstrak dan kompleks, yang melibatkan pelbagai bidang ilmu pengetahuan moden.

Metodologi 3. Bentuk pasif Bentuk ayat yang lebih lumrah digunakan, ialah bentuk ayat pasif, iaitu bentuk ayat yang lebih mengutamakan objek pelaku atau subjek. Sebagai contoh, : Hatta datanglah kepada suatu hari maka Hamzah dan Umar Umayyah dibawanya oleh Khoja Abdul Mutalib kepada mualim, diserahkannya mengaji kepada mualim …… Maka dilihatlah tanah nagara bukit menjadi seperti warna emas…..

4.Penggunaan Partikel atau kata penegas ‘lah’ dan ‘pun’ Banyak mengguna partikel ‘pun’ dan ‘lah’ Contoh; adapun, bertitahlah, berebutlah dsb “Maka Bendahara pun hairanlah kalam raja seperti dikhatankan orang rupanya” (Sejarah Melayu hal 55) Batu pun habis berpelantingan, Syahbandar pun turunlah

5. Banyak memperlihatkan kosa kata bahasa Arab, Sanskrit dan klasik Disebabkan pada waktu itu bahasa Sanskrit dan bahasa Arab kukuh bertapak di kepulauan Melayu justeru bahasa Melayu klasik banyak menerima pengaruh daripada kedua-dua bahasa ini. Arab: Allah Taala, makhdum, mualim daulat, wallahualam, takzim dll Sanskrit: dosa, pahala, raja dll Klasik: berahi (cinta), gharib (ganjil) ratna mutu manikam (batu permata) masygul (dukacita, sedih) ceritera (cerita) amarah (marah) dsb.

Menerima fonem Arab seperti ‘kh’, ‘dz’, dan ‘sy’ Menerima fonem Arab seperti ‘kh’, ‘dz’, dan ‘sy’.(khamis, zakat, syarat…) Unsur falsafah islam wujud dalam beberapa tulisan seperti dalam bidang ilmu kalam, tasawuf, ilmu aqaid, al iman dll. Dalam konteks bahasa Melayu moden pula, pengaruh kedua-dua bahasa tersebut masih lagi wujud, terutamanya dari segi kosa katanya. Walau bagaimanapun, pengaruh bahasa Inggeris kini lebih dominan iaitu meliputi pelbagai aspek, seperti perbendaharaan kata umum, istilah, sistem morfologi dan struktur ayat.

6. Bahasa istana bahasa Melayu klasik lebih bersifat "bahasa istana". Ini amat ketara dari segi penggunaan perkataan dan sistem panggilannya. Contoh; ‘sembah, beta, titah, berangkat, gering dsb. Hal in disebabkan kebanyakan hasil penulisan bahasa Melayu klasik adalah dalam bentuk karya sastera, yang menceritakan kisah dan peristiwa yang dialami oleh kalangan raja di istana. Keadaan ini berbeza dengan bahasa Melayu moden. Bahasa Melayu moden lebih banyak memperlihatkan penggunaan bahasa Melayu biasa, yang mempunyai pelbagai larasnya, sesuai dengan fungsinya sebagai bahasa ilmu.

7. penggunaan kiasan, perbandingan serta penggunaan laras bahasa puisi Penggunaan kiasan dan perbandingan serta penggunaan laras bahasa puisi, seperti pantun, syair, seloka dan gurindam dalam karya prosa. Terdapat banyak dalam hikayat-hikayat Melayu lama. Mungkin disebabkan oleh sifat sastera Melayu klasik itu sendiri, yang pada asalnya dalam bentuk lisan dan penggunaan unsur-unsur tersebut dikatakan dapat menghidupkan suasana penceritaan.

8. Morfologi Penggunaan imbuhan Awalan ‘mar’ dan ‘ni’ dalam BM Kuno digantikan dengan ‘ber’ dan ‘di’ Contoh berlepas, diperbuat

Catatan pada Batu Bersurat tentang Kebudayaan Islam Batu bersurat yang menggunakan tulisan Arab berbentuk kufi: Pekan, Pahang (1020M) Wilayah Phanrang, Champa (1039M) Bandar Seri Begawan, Brunei (1048M) Bahasa Arab dengan kaligrafi niski (popular di India pd pertengahan abad ke-13) Batu nisan Sultan Malik al-Salleh (1297M)

Contoh Lain - Bmk Pada Batu Bersurat Abad Ke-14 Terdapat tiga batu bersurat yang penting: a. batu bersurat di Pagar Ruyung, Minangkabau (1356) ditulis dalam huruf India yang mengandungi prosa Melayu kuno dan beberapa baris sajak Sanskrit. Bahasanya berbeza sedikit daripada bahasa batu bersurat abad ke-7. b. Batu bersurat di Minye Tujuh, Acheh (1380) masih memakai abjad India . Buat pertama kalinya terdapat penggunaan kata-kata Arab seperti kalimat nabi, Allah dan rahmat c. batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu (1303-1387) ditulis dalam tulisan Jawi. Hal ini membuktikan tulisan Arab telah digunakan dalam bahasa Melayu ketika itu.

Ketiga-tiga batu bersurat ini merupakan bukti catatan terakhir perkembangan bahasa Melayu kerana selepas abad ke-14, muncul hasil kesusasteraan Melayu dalam bentuk tulisan.

Bahasa Melayu klasik dalam bentuk tulisan mula pesat pada abad ke-14 dan seterusnya Kegemilangan bahasa Melayu klasik boleh dibahagikan kepada tiga zaman penting: Zaman kerajaan Melaka Zaman kerajaan Acheh Zaman kerajaan Johor-Riau Antara tokoh-tokoh penulis zaman Acheh yang penting ialah Hamzah Fansuri, Syamsuddin al-Sumaterani, Syeikh Nuruddin al-Raniri dan Abdul Rauf al-Singkel.

Peranan BMK Peranan kebudayaan – memperkembangkan kebudayaan Melayu Islam Peranan kemasyarakatan- lambang jati diri bangsa dan alat penyatuan pelbagai suku bangsa/kaum Peranan pendidikan – menyebarkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai bidang seperti agama, kesusasteraan dan perundangan. Juga sebagai alat menyampaikan pengajaran, panduan dan tatacara. Peranan ekonomi- bahasa perdagangan (lingua franca) dan bahasa perantaraan antara para pedagang.

Sekian, terima kasih