BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU BBM 3103 : BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU Prof Madya Dr. Arba’ie bin Sujud Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia 14-Nov-18
Sistem Penilaian Kertas Kerja Individu - 30 % Pep Pertengahan Sem - 30 % Pep Akhir Sem. - 40 % Jumlah 100 % 14-Nov-18
Pensyarah/Pengajar Nama : ARBA’IE BIN SUJUD (Ph.D) Jabatan : Jabatan Bahasa Melayu, FBMK Fakulti : Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM Jawatan : Ketua Jabatan/Pensyarah Kanan Email : arbaie@fbmk.upm.edu.my No Tel Pejabat : 03-89468787 (HP) : 013-3641145 14-Nov-18
Rujukan Kursus Buku Rujukan : Arba’ie Sujud (2006). Retorika Bahasa dan Apresiasi Sastera. Kuala Lumpur: Tinta Press Sdn. Bhd. Arba’ie Sujud (2010). Apresiasi Bahasa: Interpretasi & Ekspresi. Kuala Lumpur. Tinta Press Sdn. Bhd. Gorys Keraf (2004). Diksi dan Gaya Bahasa. Jakarta: PT. Gramedia. 14-Nov-18
Tanggungjawab Pelajar Contohnya ialah: Menghadiri Perjumpaan Bersemuka. Menghadiri Tutorial di Pusat Pembelajaran. Menduduki Peperiksaan Pertengahan. Menduduki Peperiksaan Akhir. Menyiapkan tugasan yang diberikan dalam tempoh yang ditetapkan. 14-Nov-18
Skop Perbincangan Pengenalan Kursus Penilaian / Pemberatan Rangka/ PerincianTugasan Agihan Kandungan Kursus. 14-Nov-18
Pengenalan Kursus BBM 3103 Kursus Elektif Pengkhususan untuk Program BA (Bahasa dan Linguistik) Keperluan/Pra Syarat - Tiada Sinopsis Kursus : Tujuan Kursus : Memberikan pengetahuan yang mendalam tentang penggunaan bahasa dalam teks kesusasteraan yang membawa makna eksplisit dan implisit, dan memupuk penghayatan terhadap kesusasteraan. Kredit : 3 (3 + 0). 14-Nov-18
Kertas Kerja Individu Setiap pelajar dikehendaki menghasilkan satu kertas kerja. Tajuk kertas kerja ditetapkan/didaftarkan*. Pelajar tidak boleh menukar tajuk tanpa persetujuan pengendali kursus. Sila berbincang dengan tutor untuk mendapat gambaran terhadap skop tugasan yang diberikan. Pemberatan markah adalah 30 %. 14-Nov-18
Peraturan Umum Format Kertas kerja – Ilmiah- mengandungi tiga bahagian (pendahuluan, perbincangan dan Kesimpulan). Hasil kertas kerja asli dan patuhi etika ilmiah. Penghantaran KK - Melalui pusat pembelajaran dan dialamatkan ke Pusat Pendidikan Luar. Penghantaran KK - Selewat-lewatnya pada minggu kedua belas atau dua minggu sebelum peperiksaan akhir semester bermula. Kelewatan dalam menghantar kertas kerja boleh menjejaskan markah. 14-Nov-18
Format Penaipan Jenis Times New Roman atau Arial . Ditaip menggunakan kertas bersaiz A4 berwarna putih. Jarak taipan dua langkau. Kepanjangan. 12– 18 halaman tidak termasuk bibliografi. Saiz huruf 12 Jenis Times New Roman atau Arial . 14-Nov-18
Esei Ilmiah Penulisan berdasarkan tajuk yang telah ditetapkan. Sebarang perubahan atau pindaan keatas tajuk tidak dibenarkan. Format – Rasmi kertas kerja yang mengandungi: a. Pendahuluan b. Isi dan Perbahasaan c. Kesimpulan Bibliografi 14-Nov-18
Pendahuluan Pengertian dan konsep bagi tajuk yng dibincangkan. Objektif Kajian. Pembatasan Kajian. Penulisan dilakukan dalam bentuk perenggan. Pendahuluan 1-3 halaman. 14-Nov-18
Isi dan Perbincangan Berkaitan dengan skop atau batasan kajian yang dinyatakan dalam pendahuluan. Gunakan bahan atau teks untuk tujuan menganalisis. 14-Nov-18
Rumusan Kesimpulan Kepanjangan - 1-2 halaman sahaja Merumuskan aspek-aspek yang telah dibincangkan. Dapatan kajian yang diperoleh. Kaitkan dengan tajuk kertas kerja dan objektif kertas kerja. 14-Nov-18
Bibliografi 14-Nov-18
Skop Bersemuka 1 Pengenalan Unit 1 Unit 2 Klasissme dan Retorik Romantisisme dan Seni Bahasa Realisme dan Seni Bahasa Unit 2 Gaya Bahasa Fungsional dan Gaya Bahasa Sastera Stilistik dan Seni Sastera Pengucapan Seni Bahasa Satira 14-Nov-18
Perincian Skop Bersemuka Sumber Rujukan : Apresiasi Bahasa- Interpretasi & Ekspresi Bab 1 : Bahasa dan Manusia Bab 2 : Stilistika dalam Kajian Sastera Bab 3 : Bahasa Sastera 14-Nov-18
Bahasa dalam Kesusasteraan Melayu - Pengenalan Tumpuan Bidang – Bahasa atau Sastera? Apa itu Bahasa? Apa kata sarjana? Apa itu SASTERA? Apa yang dapat anda fahami? 14-Nov-18
‘SASTERA’ dari sudut Bahasa S – Seni Bahasa A - Akaliah. S - Sensitiviti T - Tersurat dan Tersirat E – Estetika R - Realiti A - Alternatif / Pelepasan Minda 14-Nov-18
Hubungan Bahasa dan Sastera Disiplin Ilmu Bahasa (Linguistik) Fonologi Morfologi Sintaksis Semantik Aspek dan bahan Kesusasteraan Melayu Tradisional dan moden Prosa dan Puisi Aliran dan Pemikiran 14-Nov-18
BAHASA DAN SASTERA 11/14/2018
FOKUS Pengajaran Bahasa – SISTEM BAHASA Penggunaan bahan Sastera – SENI BAHASA 14-Nov-18
SISTEM BAHASA Tatabahasa Morfologi penggolongan kata Pembentukan kata KN, KK, KA Pembentukan kata Kata tunggal, penggandaan, pemajmukan, pengimbuhan Struktur kata Berdasarkan suku kata / satu atau lebih suku kata 14-Nov-18
Sintaksis Frasa Klausa Pola ayat Jenis ayat FN + FN FN + FK FN + FA FN + FS Jenis ayat Ayat Penyata Ayat tanya Ayat Perintah Ayat seruan 14-Nov-18
Bentuk ayat Ragam ayat Ayat tunggal Ayat majmuk Ayat pasif Ayat aktif 14-Nov-18
Sistem Ejaan Sebutan dan Intonasi Kosa Kata Pola keselarasan vokal Ejaan kata pinjaman Sebutan dan Intonasi Kosa Kata sinonim antonim 14-Nov-18
PERIBAHASA Simpulan bahasa Perumpamaan Pepatah Bidalan Perbilangan Lidah pendita Tamsil Ibarat 14-Nov-18
Peluasan Untuk tujuan pengayaan bahasa dan penilaian bahasa dari sudut makna dan taraf peribahasa dapat berfungsi sebagai SENI BAHASA . Penekanan bercirikan komponen dalam disiplin bahasa yang merangkumi fonologi, morfologi, sintaksis dan semantik. 14-Nov-18
Seni Bahasa Penggunaan pelbagai ragam bahasa sastera yang melibatkan aspek unsur estetika berbahasa. Ragam bahasa sastera. 14-Nov-18
Aplikasi Bahasa Terhadap Teks Sastera Sistem Bahasa – Peraturan Bahasa yang melibatkan struktur linguistik. Seni Bahasa- Keindahan bahasa yang penggunaannya bertujuan tertentu. 14-Nov-18
Contoh Bahan Batang kelapa itu tumbang melintang arus. Pucuknya tersembam di tebing seberang. Patah. Terkobak kulit muda, berkecai umbut-umbut, berlipatan-lipatan mayang-mayang. Dan buah-buah-buah – tak kira tua tak kira dara – terpelanting berselerak bersepah. Di bawahnya terhampar arus keruh yang deras mengalir mengiringi sampah-sampah busuk, lumut-lumut berselut, bangkai kembung berumutan ulat, tin-tin kosong berkarat dan maut. 14-Nov-18
Kenal pasti Objektif Mengenal pasti jenis kata ganda dalam ayat. Menyenaraikan kata kerja yang terdapat dalam petikan. Membincangkan penggolongan kata yang terdapat dalam petikan. Menjelaskan nilai atau pengajaran yang dapat dikenal pasti dalam petikan yang diberikan. 14-Nov-18
Penetapan Kemahiran Bahasa / Aspek Bahasa Kemahiran lisan Kemahiran membaca Kemahiran menulis 14-Nov-18
Aspek Bahasa Sistem bahasa Kata ganda Kata kerja Penggolongan kata Sintaksis Perbendaharaan kata 14-Nov-18
Nilai emotif / pengajaran / estetik Seni bahasa Unsur perorangan / persenofikasi Nilai emotif / pengajaran / estetik Sampah-sampah busuk Lumut-lumut berselut Apresiasi bahasa Cipta puisi / sajak Slogan 14-Nov-18
Aspek Bahasa Sistem bahasa Kata ganti nama diri Penulisan kata singkatan Fungsi kata Perbendaharaan kata 14-Nov-18
Nilai emotif / pengajaran / estetik Sebab dan akibat Seni bahasa Unsur penegasan Unsur perulangan Kontradiksi Nilai emotif / pengajaran / estetik Sebab dan akibat Ciri-ciri pahlawan Apresiasi bahasa Cipta prosa memprosakan 14-Nov-18
Unit 1 – Teori Seni Bahasa dan Aliran Makna Klasissme dan Retorik Romantisisme dan Seni Bahasa Realisme dan Seni Bahasa 14-Nov-18
Teori Retorik Ahli retorik orang yang berketrampilan untuk meyakinkan orang ramai. Penekanan kepada aspek penggunaan dan pengindahan gaya. Tumpuan retorik kefasihan dan ketangkasan bicara. Persoalan moral dan kebijaksanaan kurang dipentingkan. Hal ini mendapat sanggahan daripada beberapa tokoh – Socrates (hlm. 16) 14-Nov-18
Kaedah Dialektik - Socrates Kaedah soal jawab – Mengapa tidak ? (Why not?). Kebaikan itu adalah ilmu = menjurus kebenaran. Socrates menganggap ahli retorik tidak serius dalam mencari ‘kebenaran’. Mereka lebih bersifat membanggakan diri. Dua prinsip pengucapan seni Socrates Mengemukakan definisi pendahuluan tajuk Membahagiakn pokok bicara kepada bahagian2. 14-Nov-18
Klasisisme dalam Kesusasteraan Pengaruh teori klasik sangat besar. Aspek pengaruh : kategori gaya, kualiti gaya, istilah-istilah sastera,, prinsip penilaian, prinsip ciptaan atau kreativiti, dan dasar teori gaya atau stilistik. Kategori Gaya: Gaya tinggi, gaya pertengahan, Gaya mudah (hlm. 19). Kualiti Gaya: Kemurnian, Kejelasan, Kewajaran (hlm. 19). 14-Nov-18
Aliran Klasisisme Nasihat dan tanggungjawab sosial-sastera sebagai medium pendidikan. Tanggung jawab terhadap masyarakat bersifat kolektif dan milik bersama. Sastera berpaksikan fikiran dan akal budi yang luhur dan berpekerti tinggi tanpa dibaluti rasa keburukan. Sastera yang terhasil adalah karya yang bersifat bersih dan suci. 14-Nov-18
Prinsip Aliran Klasisisme Kebijaksanaan – Pemilihan diksi yang berkesan berhasil memancarkan kebijaksanaan berdasarkan makna-makna yang diungkapkan secara luaran dan dalaman. Kebenaran – Karya yang dihasilkan sewajarnya mengungkapkan kebenaran bukan kepalsuan. Keanggunan – merujuk kepada adab, tatasusila, dan kehalusan berbahasa. Kefasihan – kebolehan pengarang mengadun dan memilih kata yang persis yang akhirnya makna dapat disampaikan dengan persis. Keadilan – aktiviti atau tatacara sesuatu itu dibuat atau diperoleh. 14-Nov-18
Aliran Romantisme Penulis melahirkan gagasan atau ideanya yang indah-indah tanpa cacat cela atau sebarang kekurangan. Jika kebahagian, maka kebahagian digambarkan dengan penuh kesempurnaan. Jika kesedihan, penulis menggambarkannya sehingga mampu menitiskan air mata pembaca. 14-Nov-18
Aliran romantisme berteraskan sensitiviti atau sensori yang sentimental sifatnya. aliran ini menonjolkan perasaan dengan mengkesampingkan pemikiran rasional dan lain-lain pertimbangan. Sifat emosional yang terungkap menyebabkan karya-karya sastera beraliran ini tidak berpijak di bumi nyata dan kurang mementingkan aspek kebenaran. 14-Nov-18
Aliran Realisme Aliran ini menggambarkan sesuatu berdasarkan keseluruhan kenyataan atau realiti yang sebenarnya ada. Pemaparan kejadian dan peristiwa dilihatkan secara teliti. Sesuatu itu diperlihatkan secara logik tanpa membawakan sesuatu yang berlebih-lebihan sehingga terkeluar daripada garis kerasionalan dan realitinya. 14-Nov-18
Pemaparan tentang kisah, tokoh, watak dan perwatakan dalam sesebuah karya wujud secara alamiah. Dapat ditafsir secara zahir dengan mata hati tanpa diwarnai oleh sesuatu yang boleh mengaburi kebenaran dan sesahihan dalam dunia nyata. 14-Nov-18
Kedudukan Bahasa dalam Sastera Bahasa juga merupakan suatu seni. Sesuatu yang seni bersifat halus, tertib, bersistem dan memiliki nilai keindahan. Sastera juga bersifat seni – susastera -’seni bahasa yang indah’. 48
Penulis & Bahasa? Penulis adalah pemikir, pemerhati, perenung dan tukang sibuk untuk masyarakatnya. Penulis bukan penghayal tetapi penafsir. Penulis apabila menulis, sememangnya terdorong oleh keinginan untuk menulis dari dalam dirinya. Penulis yang memahami dunia penulisan akan menulis dengan jiwa dan roh. Kerja menulis itu cukup sulit tetapi menggembirakan bagi mereka yang tahu… (SN A. Samad Said:2006)
Bahasa teks Sastera Penulis menggunakan bahasa untuk menterjemahkan pemikiran mereka. Bahasa yang dipilih bersifat emotif, ada unsur suspen, ketegangan dan peleraian. Perkara tersebut dapat ditandai melalui pemilihan kata.
Analisis Bahasa Suasana tegang/ situasi berkonflik. Bagaimana bentuk pola ayat? (sintaksis) Ayat yang digunakan pendek. Ayat tunggal (satu S+P) 1. “Bagi abang / peluang” 2. “Peluang / apa lagi” 3 “Tolong / Mah”. 4. “Abang / terpaksa”
“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”
Kenapa? Lufti Abas (2001:24) “Ayat tunggal pengucapannya cepat. Aliran pemikiran selari. Sering digunakan dalam situasi berkonflik, berlawan cakap, suasana cemas atau interaksi bersemuka”
Morfologi Perulangan kata Tak sangka Peluang Tak ada pilihan Tujuan – penegasan. Menegaskan sesuatu perkara yang menjadi titik perbincangan atau perkara utama.
“Tak sangka. Mah betul-betul tak sangka” “Beri abang peluang” “Peluang apa lagi” “Tolong Mah. Abang terpaksa”. “Abang tak ada pilihan” “Bukan tak ada pilihan. Sengaja memilih” “Tak ada beban batu digalas”
Aktiviti 1:Kunci Kata Berdasarkan dialog dalam teks tersebut kenal pasti diksi yang dijadikan sebagai: Klimaks Anti klimaks Kenapa anda memilih diksi tersebut sebagai kata kuncinya?
Hubungan Bahasa dalam Kajian Sastera (Unit 2) Pendekatan Stilistik Pendekatan Analisis Wacana Teori Semiotik 14-Nov-18
Pendekatan Stilistik Konsep – Penekanan terhadap aspek kebahasaan. Ilmu tentang gaya dan pemakaian bahasa. Ilmu gabung – Linguistik dalam kajian teks sastera Tujuan – keberhasilan pengarang mengolah bahasa yang dapat mencerminkan pemikiran yang bersifat imaginatif, figuratif, dan simbolik. 14-Nov-18
Prinsip Stilistik Bahasa sebagai punca kegiatan berkreatif. Stilistik turut membicarakan persoalan dasar sastera – aspek bahasa Stilistik berhasil memperlihatkan gaya keperibadian penulis. Huraian terhadap pemilihan diksi dapat dilakukan yang merentas disiplin linguistik Membantu memahami makna yang sukar Stilistik – memberi penekanan kepada penghasilan karya Stilistik – membantu menghurai penerimaan dan penghargaan pembaca. 14-Nov-18
Penyimpangan dalam Stilistik Konsep penyimpangan - Pemakaian bahasa yang terkeluar daripada keadaan yang lazim. Apa – morfologi, sentaksis Kenapa ? estetik tujuan pemikiran Maksud atau makna 14-Nov-18
Pendekatan Analisis Wacana Kajian tentang pelbagai fungsi bahasa dari sudut penggunaannya dalam urutan ujaran. Aspek yang dikaji ialah bahasa dari sudut penggunaan. Penekanan tidak hanya aspek tatabahasa tetapi lebih mengutamakan aspek pemaknaan. Analisis wacana meneliti bentuk bahasa yang digunakan oleh penutur atau pendengar sewaktu berkomunikasi. 14-Nov-18
Teori Semiotik Kajian yang melihat karya mempunyai sistem tersendiri. Kajian tentang sistem tanda dan kod. Bentuk tanda dalam teori semiotik Ikon – tanda yang menunjukkan persamaan sifat Indeks – Tanda yang mempunyai hubungan alamiah Simbol – Tanda yang mempunyai hubungan bersifat arbitrari. 14-Nov-18
Bahasa dan Batas Makna Manusia menggunakan bahasa untuk : menyatakan maksud, menjelaskan sesuatu, mewujudkan kemesraan, mendapatkan kepastian dan membuat keputusan. Dalam hal ini, 14-Nov-18
Penentuan Makna Tidak semua perkara sama diterima. Faktor perbezaan makna lambang bahasa. Lambang bahasa di ’fakulti bahasa individu’. Memahami maksud yang diterima melalui isyarat bahasa. 14-Nov-18
Faktor Pemahaman Antaranya dipengaruhi oleh : intonasi, aliran fikiran, pemilihan diksi, presepsi dan tanggapan, hubungan. 14-Nov-18
Analisis Tafsiran 1 Dialog 1 : [Bagusnya anak emak! Lain kali panjat lagi tinggi ye. Kalau kurang tinggi nanti mak ambikkan tangga!] Tanggapan Makna: Dua situasi Sindiran atau tegahan Suruhan 14-Nov-18
Analisis Tafsiran 2 Dialog 2: [Emak tu, lepas makan, tidur!. Terlentang. Perut selambak macam perut lembu kena sembelih. Kita je yang kesian kat dia, dia buat tak pada je!] Dialog 3 : [Emak tu lebih kurang macam adik je. Selagi tak dibelikan, asyik tanya je. Lain kali tak payah cakap-cakap, belikan je] 14-Nov-18
Tafsiran Maksud perbandingan – Situasi sama tara antara dialog 2 dan dialog 3. Namun tafsiran boleh berbeza : Penghinaan / penyamatarafan status. Makna boleh lebih daripada satu bergantung tafsiran. Bahasa mempunyai kuasa. 14-Nov-18
Pep. Pertengahan Sem Pemberatan – 30 % Skop – Unit 1A & Unit 2- Modul BBM 3103 Nota Bersemuka Pertama Nota-nota Kuliah 1- kuliah 5 Format -Objektif dan Subjektif (Struktur) Objektif – Konsep & Aplikasi (15 %) Struktur – Konsep dan Aplikasi (15 %) 14-Nov-18
Contoh Format Subjektif 1. Berikan tiga ciri laras bahasa sastera dalam konteks karya kreatif imaginatif. I. II.______________________________________________________III______________________________________________________ (3 markah) 2. Jelaskan kepentingan ilmu linguistik dalam menganalisis karya kreatif imaginatif? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.( 2 markah) 14-Nov-18
Contoh Format Bahasa dalam konteks karya kreatif digunakan untuk tujuan : I. menyampaikan idea II. komunikasi dua hala III. mentafsir lambang IV. Berimaginasi A. Semua di atas B. I, II dan III sahaja C. I dan II sahaja D. IV sahaja 14-Nov-18
XXI . Ciri-ciri berikut berkaitan dengan laras bahasa sastera, KECUALI : A. Bernada patriotik C. Diksi terpilih B. Menggunakan bahasa kiasan D. Bersifat imaginatif dan figuratif 14-Nov-18
Sekian, terima kasih Manusia selalu terlupa bahawa kekuatan kuasa kata yang yang ada pada mereka adalah merupakan senjata…. (Aristotle) 14-Nov-18