PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

perancangan dan pengurusan teknologi dalam pendidikan
Taklimat RPH PENDIDIKAN SENI VISUAL PENYEDIAAN REKOD
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENGURUSAN PANITIA.
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Kesan Penggunaan Peta Minda Interaktif dalam Penulisan Cerita
Proses dalam Lesson Study
PENGURUSAN PANITIA.
KPR :4063 KAJIAN TINDAKAN DALAM PENDIDIKAN
ANUGERAH INOVASI PEMBELANJARAN DAN PENGAJARAN NEGERI JOHOR
EKSPOSITORI KARANGAN EKSPOSITORI.
KAJIAN TINDAKAN SEJARAH. KAJIAN TINDAKAN SEJARAH.
24 Ogos 2010, 2.30 petang Dewan Taklimat
STRATEGI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
Prinsip asas papan cerita
PENDIDIKAN SENI VISUAL
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
BAHASA MELAYU TAHUN 7 (BCAT 1)
Kurikulum : Pengurusan JKS & Panitia Mata Pelajaran
SEKTOR PENGURUSAN AKADEMIK.
100% 10% 60% 90% 10% 20% D2 D3 D1 D4 Keberhasilan WAJARAN MARKAH PBPPP
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR (2)
KURSUS: EDU3053 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
CONTOH PENTAKSIRAN PUSAT MATEMATIK.
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
BAHASA MELAYU TAHUN 3 Tajuk: Negeri Melaka
MELALUI PEMBELAJARAN KOPERATIF Cikgu Ariyanti Sukaimi
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KEMAHIRAN PROSES SAINS
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID
PANDUAN MENYEDIAKAN TUGASAN KURSUS HUBUNGAN ETNIK GXEX 1411
REKABENTUK PENGAJARAN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Tajuk: Ciri-ciri Haiwan
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
SELAMAT DATANG TAKLIMAT PROGRAM LATIHAN KHAS UNTUK GURU MATA PELAJARAN TMK TAHUN 4 KSSR (PLuG TMK) PERINGKAT NEGERI.
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
BAB 5 KEMAHIRAN MAKLUMAT.
Pengenalan Kajian Lapangan
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
FAIL MEJA.
MATAPELAJARAN SEJARAH ROHANI BINTI MAT SALLEH
PENGALAMAN DENGAN PERLAKSANAAN PROGRAM SARJANA DALAM TALIAN
UHAS 2032 (TEKNOKRAT DAN PEMBANGUNAN)
PAKEJ BUKU TEKS MATEMATIK TAHUN 1
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU PENGAJIAN AM
Kajian Tabiat Membaca oleh Perpustakaan Negara 1996 mendapati
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
OPEN UNIVERSITY MALAYSIA
Transcript presentasi:

PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh Masuk Oleh: Noemi Linus Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Pengenalan Modul ini diwujudkan untuk membantu pelatih-pelatih KPLI (SR) membangunkan courseware yang berasakan mata pelajaran yang diajar (minor/major) dengan menggunakan perisian PowerPoint. Modul ini terbahagi kepada tujuh aktiviti. Setiap aktiviti akan membantu guru pelatih secara hands on untuk menyelesaikan tugasan KKBI. Objektif : Setelah menjalani modul ini peserta akan dapat; Menggunakan perisian Microsoft Office PowerPoint untuk menyediakan pakej pengajaran dan pembelajaran dalam mata pelajaran yang diajar yang sesuai untuk digunakan di dalam satu sesi pengajaran pembelajaran. Keperluan : 1. Set komputer multimedia berserta mikrofon dan pencetak. 2. Perisian Microsoft Office XP yang telah diinstall sepenuhnya. 3. Fail-fail sokongan (Audio, Video, Animasi, Teks, Grafik). 4. Huraian sukatan pelajaran mata pelajaran yang dipilih. 5. Buku teks serta sumber maklumat yang lain seperti courseware. 6. CD/DVD untuk menyimpan fail dalam bentuk Pack and Go. Lampiran/ Sumber Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber  Aktiviti: Modul ini terdiri daripada aktiviti berikut; Aktiviti 1 : Konsep Persembahan Multimedia Aktiviti 2 : Penilaian Courseware Aktiviti 3 : Mengenal pasti teknik yang terdapat dalam contoh-contoh courseware yang menggunakan perisian PowerPoint Aktiviti 4 : Merancang bahan courseware Aktiviti 5 : Membina bahan courseware Aktiviti 6 : Perkongsian dan penilaian Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 1: Konsep Persembahan Multimedia Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Menyenaraikan prinsip-prinsip persembahan multimedia yang berkesan.   Prosedur : Meneliti maklumat daripada sumber-sumber berkaitan dengan persembahan multimedia. Senaraikan prinsip-prinsip persembahan yang berkesan (CASPER) dan ciri-ciri persembahan (teks, animasi, grafik, video, audio) menggunakan peta minda. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Aktiviti 2: Penilaian Courseware Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Membuat penilaian (kekuatan dan kelemahan) terhadap courseware yang sedia ada.   Prosedur : Teliti bahan courseware sedia ada. Teliti dan nilai courseware tersebut dari segi; Kesesuaian font (jenis, warna dan saiz) Kesesuaian latar belakang/background ( grafik dan warna) Reka Letak/layout (susunan dan jarak antara font, susunan dan jarak antara grafik) Fokus/emphasis ( Fokus persembahan) Kesesuaian animasi, audio dan video. (Prinsip Casper dan ciri-ciri multimedia-teks, animasi, grafik, video, audio) 3. Bentangkan hasil penilaian kepada kelas. Lampiran/ Sumber Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 3 : Mengenal pasti teknik yang terdapat dalam contoh- contoh courseware yang menggunakan PowerPoint Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Mengenal pasti idea baru yang terdapat dalam contoh-contoh persembahan sedia ada. Mempelajari teknik penghasilan idea tersebut.  Prosedur : Teliti contoh-contoh bahan courseware menggunakan PowerPoint sedia ada. Kenal pasti teknik/idea baru bagi anda yang terdapat dalam courseware tersebut.. Pelajari teknik/idea baru tersebut. Perbincangan dengan rakan sebaya amat digalakkan. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 4 : Merancang Bahan Courseware Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Merancang isi kandungan dan reka letak (layout) persembahan menggunakan papan cerita.   Prosedur : Langkah 1 Anda dikehendaki merancang satu persembahan untuk digunakan dalam pengajaran pembelajaran satu topik khusus dalam satu mata pelajaran pilihan. Isi kandungan , reka letak (layout), dan impak sesuatu persembahan banyak bergantung kepada jenis penonton yang ada, bidang pembelajaran dan jenis pembelajaran. Nyatakan hal-hal berkenaan bagi persembahan yang hendak anda bina. Kumpulan sasar : ……………………………………………………. Bidang kurikulum (mata pelajaran) : ………………………….. Tahap : …………………………………………………… Tajuk/Topik : ………………………………………………………. Jenis Pembelajaran: Kuliah/ Penerokaan/ Latih tubi / Ujian/ Kuiz. 4. Hasilkan lakaran persembahan dari papan cerita. Seterusnya.. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 4 : Merancang Bahan Courseware Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Merancang isi kandungan dan reka letak (layout) persembahan menggunakan papan cerita..   Prosedur : Langkah 2 Persembahan anda perlu ada tajuk kecil yang difokuskan semasa persembahan. Antara tajuk kecil yang mungkin anda perlukan termasuk Pengenalan, Isi Kandungan (termasuk sub tajuk), Latihan, dan Rumusan/Penutup. Catatkan secara ringkas tajuk-tajuk kecil, bilangan slaid yang diperlukan, jenis dan sumber untuk teks, grafik, animasi serta kesan bunyi (sound) yang diperlukan dalam jadual seperti pada lampiran. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 5 : Membina bahan courseware Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Menghasilkan satu persembahan courseware yang menggunakan media yang sesuai.   Prosedur : Hasilkan satu courseware berdasarkan kepada papan cerita yang telah dirancang sebelum ini. Tutorial penggunaan perisian PowerPoint boleh dirujuk daripada sumber yang disediakan. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber Aktiviti 6 : Berkongsi dan menilai Objektif : Setelah menjalani aktiviti ini pelatih akan dapat: Menilai persembahan MS PowerPoint masing-masing serta rakan berdasarkan senarai semak yang disediakan, Berkongsi pengalaman dan pengetahuan/ kefahaman baru yang diperoleh dengan peserta kursus yang lain.   Prosedur : Peserta kursus akan menilai persembahan MS PowerPoint masing-masing serta rakan berdasarkan borang penilaian courseware. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan

Pembangunan Courseware Berasakan Contoh Lampiran/ Sumber TAHNIAH! Anda telah berjaya menghasilkan courseware. Tekan Esc untuk keluar dari sistem. Pengenalan Aktiviti Aktiviti 1 Aktiviti 2 Aktiviti 3 Aktiviti 4 Aktiviti 5 Aktiviti 6 Oleh: Noemi Linus, Jabatan Teknologi Pendidikan