TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KONSEP ASAS GRAFIK DISEDIAKAN OLEH : MOHD AMIR HAMIZAN BIN ABD RAHMAN MOHD HAFIZUDDIN BIN MHD DERIS
PENGENALAN
Perkataan grafik sebenarnya berasal daripada perkataan perkataan Greek “graphikos” bererti lukisan. Grafik ialah kombinasi gambar-gambar, lambang-lambang, simbol-simbol, huruf-huruf, angka, perkataan, lukisan, lakaran yang dijadikan satu media untuk memberi konsep dan idea dari pengirim kepada sasarannya dalam proses menyampaikan maklumat. Grafik menjadi suatu bentuk komunikasi visual yang menggunakan teks atau gambar untuk menyampaikan informasi atau mesej
PRINSIP-PRINSIP ASAS GRAFIK PRINSIP SEIMBANG PRINSIP MUDAH PRINSIP-PRINSIP ASAS GRAFIK PRINSIP PENYATUAN PRINSIP PENEGASAN
PRINSIP MUDAH Visual yang ditayangkan hendaklah dihadkan kepada satu idea. Idea yang banyak dalam satu visual akan mengelirukan. Hadkan perkataan-perkataan yang ditayangkan kepada 15 atau 20 patah perkataan sahaja dalam satu visual tayangan.
Lukisan hendaklah jelas dan terang Lukisan hendaklah jelas dan terang. Garisan luar ( outline ) hendaklah dibuat dengan garisan tebal. Visual yang mengandungi sedikit elemen adalah lebih baik , kerana mudah dilihat.
PRINSIP PENYATUAN Penyatuan ialah perhubungan yang lahir di antara elemen-elemen visual apabila elemen-elemen tersebut berfungsi bersama sebagai satu kesuluruhan. Penyatuan dapat diperolihi dengan menggunakan anak panah, kotak, garisan, bentuk-bentuk tertentu, warna dan sebagainya.
PRINSIP SEIMBANG Kesemua elemen-elemen dalam sesuatu visual dari elemen penghurufan hingga ke elemen gambar dan garisan haruslah seimbang pada keseluruhanya dan tidak berat sebelah. Dengan kata lain, semua elemen visual itu adalah dalam kedaan yang sama berat.
PRINSIP PENEGASAN Tegaskan satu elemen atau satu idea sahaja yang boleh menjadi pusat minat dan pusat perhatian Gunakan warna, penghurufan tertentu, saiz, ruang dan sebagainya untuk menegaskan idea tersebut.
JENIS-JENIS GRAFIK
Ikon,Simbol,Garis dan Butang fotograf lukisan Kartun Graf/Carta Ikon,Simbol,Garis dan Butang
FOTOGRAF Paparan imej yang paling realistik. Boleh menyampaikan mesej dengan berkesan. Misalnya,foto mangsa bencana alam atau peperangan. Foto juga boleh dijadikan latar belakang bg sesuatu skrin persembahan. FOTOGRAF
Merujuk kepada imej yang kurang realistik berbanding dengan gambar foto. Banyak digunakan bagi tangani masalah ketiadaan gambar. Wujud dalam pelbagai bentuk seperti lukisan mudah kepada lukisan abstrak. LUKISAN
Merujuk kepada sejenis lukisan atau ilustrasi yang berada dalam kelasnya sendiri. Kartun boleh wujud dalam pelbagai bentuk. Mewakili benda hidup seperti manusia dan haiwan atau objek lain seperti perabot,tumbuh- tumbuhan dll. Kartun sesuai digunakan jika kumpulan sasaran ialah kanak-kanak. KARTUN
Menyampaikan sesuatu mesej berbentuk numerik atau angka dalam bentuk yang ringkas dan mudah. Penggunaan graf atau carta membolehkan satu maklumat yang kompleks boleh dipermudahkan untuk difahami. GRAF ATAU CARTA
IKON,SIMBOL,GARIS DAN BUTANG Grafik ringkas yang sering digunakan dalam sebuah aplikasi multimedia atau laman web. Digunakan untuk pelbagai tujuan dan antara tujuan utamanya adalah untuk menyediakan interaksi antara sistem dengan pengguna. Boleh digunakan dalm bentuk sistem navigasi atau sistem penerokaan. IKON,SIMBOL,GARIS DAN BUTANG
KESAN GRAFIK KEPADA PROSES P&P
Menjadikan bahan pengajaran lebih mudah difahami dan jelas dibaca Menjadikan suasana pengajaran dan pembelajaran menyeronokkan Mendorong interaksi yang aktif dalam pengajaran dan pembelajaran
Pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan Dapat menarik dan mengekalkan perhatian murid Dapat menyampaikan maklumat dengan lebih pantas dan tepat
Menjadikan persembahan dan penyampaian maklumat lebih menarik Memberi penekanan dalam suatu proses penyampaian maklumat
Melalui tajuk pembentangan ini, kita mendapati bahawa ada empat jenis prinsip utama konsep asas grafik. Selain itu , kita juga dapat mengenalpasti beberapa jenis pengurusan grafik yang boleh diguna pakai dalam P&P secara berkesan. RUMUSAN
Sekian Terima Kasih