Jauhar Faradis El Masykury Assalamu'alaikum Jauhar Faradis El Masykury
Persamaan asas-asas fiqh muamalah, hukum perdata dan adat Asas Kebolehan atau Mubah Asas ini menunjukkan kebolehan melakukan sesuatu perbuatan muamalah sepanjag belum ada larangan baik dari al-qur’an maupun hadits. manusia dapat melakukan perbuatan sesuai dengan perkembangan zaman sesuai terdapat dalam surat al baqarah ayat 185 dan 286
Asas kemaslahatan hidup segala sesuatu yang mendatangkan faedah, manfaat, kebaikan bagi kehidupan. sesuai dengan maqashidusy syari’ah Asas kebebasan dan kesukarelaan setiap perbuatan harus dilakukan secara bebas dan sukarela sesuai surat annisa’ ayat 29
Asas menolak mudarat dan mengambil manfaat segala sesuatu perbuatan yang mengandung kerugian harus dihindari dan mengembangkan perbuatan yang bermanfaat bagi diri sendiri dan masyarakat. sesuai denga hadis Nabi “laa dharara walaa dhiraar” serta kaidah “adh-dhararu yuzaalu”
Asas kebajikan semua perbuatan harus mendatangkan kebaikan untuk kedua belah pihak sesuai surat al-maidah ayat 90 Asas kekeluargaan atau asas kebersamaan yang sederajat asas hubungan perbuatan didasarkan atas hormat menghormati, kasih mengkasihi, tolong menolong untuk mencapai tujuan bersama. Sesuai surat almaidah ayat 2
Asas keadilan perbuatan muamalah tidak boleh mengandung penipuan, maupun ketidak seimbangan. Asas mendahulukan kewajiban dari hak semua pihak harus mengutamakan penunaian kewajiban terlebih dahulu dari pada menuntut hak.
Asas larangan merugikan diri sendiri dan orang lain menghancurkan atau memusnahkan barang, untuk mencapai maksimal harga atau keseimbangan pasar tidak dibenarkan sesuai surat al baqarah ayat 188, 195 dll. Asas kemampuan dan bertindak
Asas hak milik berfungsi sosial harta yang kita peroleh ada sebagian milik orang lain Asas tertulis atau diucapkan di depan saksi sesuatu perbuatan muamalah sebaiknya dituangkan dalam perjanjian sesuai surat al baqarah ayat 282
Pemberian Kuasa : Secara garis besar maksud masing-masing asas itu adalah sebagai berikut : Asas Konsensualisme Sahnya perjanjian bila adanya kesepakatan, kecakapan, sesuatu hal tertentu dan sesuatu sebab yang halal (kuhpdt 1320) Asas Kepercayaan Seorang yang mengadakan perjanjian dengan pihak lain, harus dapat menumbuhkan kepercayaan di antara kedua pihak bahwa satu sama lain akan memenuhi prestasinya di kemudian hari. Asas Kekuatan Mengikat Demikian seterusnya dapat ditarik kesimpulan bahwa di dalam perjanjian terkandung suatu asas kekuatan mengikat.
Pemberian Kuasa : Asas Persamaan hak Asas ini menempatkan para pihak di dalam persamaan derajat, tidak ada perbedaan, walaupun ada perbedaan kulit, bangsa, kepercayaan, kekuasaan, jabatan, dan lain-lain. Asas Keseimbangan Asas ini menghendaki kedua pihak untuk memenuhi dan melaksanakan perjanjian itu. Asas keseimbangan ini merupakan kelanjutan dari asas persamaan. Kreditur mempunyai kekuatan untuk menuntut pelunasan prestasi melalui kekayaan debitur, namun kreditur memikul pula beban untuk melaksanakan perjanjian itu dengan itikad baik.
Pemberian Kuasa : Asas Moral Asas ini terlihat dalam perikatan wajar, di mana suatu perbuatan sukarela dari seseorang tidak menimbulkan hak baginya untuk menggugat kontraprestasi dari pihak debitur. Asas Kepatutan Asas ini dituangkan dalam pasal 1339 KUH Perdata. Asas kepatutan di sini berkaitan dengan ketentuan mengenai isi perjanjian.
Pemberian Kuasa : Asas Kebiasaan Sesuatu kebiasaan yg belum terdapat dlm perjanjian dipandang sebagai bagian dari perjanjian (kuhpdt 1347). Asas Kepastian Hukum Perjanjian sebagai suatu figure hukum harus mengandung kepastian hukum. Kepastian ini terungkap dari kekuatan mengikat perjanjian itu, yaitu sebagai undang-undang bagi para pihak.
Asas Kebebasan Berkontrak yang Bertanggung Jawab: Almarhum Supomo, telah memberikan sumbangan yang sangat besar dalam hal peletak dasar terhadap hubungan individu dan masyarakat di Indonesia. Dari pidato inagurasinya di Fakultas Hukum Jakarta tahun 1941 dapat disimpulkan beberapa ciri perbandingan tentang kedudukan individu dalam masyarakat di Indonesia, dan Dunia Barat, sebagai berikut : Di Indonesia, yang primair adalah masyarakat, individu terikat dalam masyarakat. Hukum bertujuan mencapai kepentingan individu, yang selaras, serasi dan seimbang dengan kepentingan masyarakat. Di Barat, yang primair adalah individu, individu terlepas dari masyarakat, hukum bertujuan mencapai kepentingan individu.