Fungsi Drama.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
UNSUR INTRINSIK & EKSTRINSIK PROSA (cerpen/novel)
Advertisements

Assalamu’alaikum Warohmatullohi Wabarokatuh
Herdito Sandi Pratama, M.Hum Dari beberapa sumber
NAMA : RAHMAT HIDAYAT AKKAS NIS : KELAS : XI IPA 1
UNSUR INTRINSIK & EKSTRINSIK PROSA (cerpen/novel)
Maulfi Syaiful Rizal FIB UB
SENI TEATER.
Unsur Instrinsik dan ekstrinsik Novel
Oleh : Dr.Hj.R.Ika Mustika,M.Pd R. Mekar Ismayani, M.Pd.
PENGERTIAN KURIKULUM Kurikulum adalah seperangkat rencana dan pengaturan mengenai tujuan, isi, dan bahan pelajaran serta cara yang digunakan sebagai pedoman.
Jenis-jenis sastra (stanton)
CERPEN Oleh Aqmarina.
Jenis-jenis Sastra dan Unsur-unsur yang membangunnya
DRAMA MELAYU.
SASTRA.
 NAMA KELOMPOK : ANGGA NOFRIADY MUHAMMAD BAIHAQI XII IPA 1.
Kompetensi Dasar Memahami struktur dan kaidah teks novel, baik melalui lisan maupun tulisan.
PEMBELAJARAN SASTRA ANAK-ANAK
TAJUK 1: PENGENALAN KEPADA WACANA
PUISI Risa Argiyanti A
MODUL 4 – PENDEKATAN PENULISAN SKRIP RANCANGAN TUTURAN
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENGENALAN KOMSAS Pengajaran unsur sastera bermula pada 1987 (KBSM)
SENI BAHASA DAN ALIRAN MAKNA
KONSEP DAN FUNGSI SASTERA
AIMAN DANIEL & AMMAR SUFI
PENGGUNAAN DAN FUNGSI BAHASA
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Aliran Kesusasteraan.
EED 3217 Ekspresi Kreativiti Kanak-Kanak
TUJUH PUTERI TURUN KE DUNIA
KULIAH M14 BAHASA MELAYU TINGGI PENYAJIAN LISAN (BBM3401)
EED 3200 SEJARAH BAHASA, KESUSASTERAAN, KEBUDAYAANDAN MELAYU (History of Malay Language, Literature and Culture) Pensyarah: Shamsudin Othman Jabatan Pendidikan.
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
DSKP SEJARAH.
Konsep-Konsep Penulisan Skrip dan Hubungannya dengan Media Elektronik dan Filem MODUL 2.
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
PROSES MENGANALISIS PUISI
Penggunaan dan Fungsi Bahasa (BBM3401)
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
KAWASAN SASTRA DAN UNSUR-UNSUR PEMBANGUN FIKSI
DEFINISI PUISI Za’ba Mendefinisikan puisi atau karangan berangkap sebagai “khas dipakai untuk melafazkan fikiran yang cantik dengan bahasa yg indah, dan.
Pendekatan Stilistik Kuliah 5-6
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
EED 3217 Ekspresi Kreativiti Kanak-Kanak
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Tajuk : Maksud, Persoalan & Tema
BBM 3106 TEORI LINGUISTIK Bersemuka II Oleh Prof. Madya Dr
BBM 3107 : PENGANTAR STILISTIK
Pengenalan Kesusasteraan Melayu
Ciri-ciri Penulisan Fakta Gaya Dan Laras Struktur Bentuk Wacana
KULIAH 1: KONSEP SASTERA
Kuliah 14 Stilistika : Penelitian Bahasa dan Sastera
SEJARAH PERKEMBANGAN KESUSASTERAAN MELAYU EED 3200 (Kuliah 3)
Kuliah 13 Interpretasi dan Apresiasi Teks Sastera
KONSEP DAN FUNGSI SASTERA
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
BAHASA DALAM KESUSASTERAAN MELAYU
KELOMPOK 2 ANGGOTA: 1.Antares Alvian Dinosa Agaki (08) 2.Arif Fahmi Rizal (09) 3.Arya Mahendra Asmara (10) 4.Kristo Roy Martahan Pasaribu (22) 5.Vira Nur.
Kelompok 10: Sena aji wijaya Renu zikri ilyaasa Muamar Syahdan Ibnu
KARANGAN JENIS CEREKA/IMAGINASI
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Kuliah 1 : Hubungan Bahasa dan Sastera
BBM 3401: Bahasa Melayu Tinggi
BBM 3401: Bahasa Melayu Tinggi
Aspek Bahasa dan Fungsi Bahasa
Transcript presentasi:

Fungsi Drama

Fungsi Drama Drama tradisi – menghibur dan mendidik. Drama bercorak sejarah – mengidentifikasi bangsa Melayu. Drama masyarakat- Memberi kesedaran kepada masyarakat.

Menghibur dan Mendidik. Drama tradisi – Cerita-cerita bangsawan yang menggunakan latar non-realisme yang tidak berpijak di bumi nyata. Sebagai satu ‘pelarian’ yang memberikan ruang kesenangan dalam diri masyarakat. Sesuai dengan tradisi sastera tradisional yang menjadikan drama sebagai saluran untuk mendidik melalui aksi dan dialog-dialog yang diujarkan.

Mengidentifikasi Bangsa Melayu Drama bercorak sejarah – Melalui cerita-cerita sandiwara yang menggunakan latar istana dan kenegaraan. Unsur kesenian tradisional disisipkan untuk tujuan mengangkat seni dalam konteks yang boleh diterima oleh masyarakat umum. Bahasa berirama, puisi tradisional, tarian dan sikap dan jati diri bangsa Melayu. Konsep dan amalan dalam masyarakat Melayu

Kritik Sosial Drama sebagai saluran untuk mengkritik dan memperbetul sesuatu yang bertentangan dengan prinsip. Dipaparkan dalam drama realisme yang mengungkapkan persoalan masyarakat, masalah pendidikan, rasuah dan penyelewengan kuasa. Tindakan dan protes secara berhemah.

Saluran Komunikatif Drama sebagai ejen perubahan dan pemaparan visi dan misi negara bangsa. Melalui drama-drama absurd yang mengajak khalayak memikirkan sesuatu untuk dikongsi dan disebarkan. Drama sebagai wadah penyaluran idelogi, fahaman dan perkongsian idea.

Sekian, terima kasih

Drama dan Masyarakat

Kesan Emosi Drama mempunyai hubungan yang rapat dengan manusia. Apresiasi memainkan peranan yang penting untuk menentukan karya tersebut menarik atau tidak. Tahap apresiasi bergantung kepada plot cerita.

Tahap Apresiasi Tahap pertama – Apresiasi Penikmatan iaitu bagaimana audiens merasakan sama ada drama itu disukai atau tidak (Eksposisi Plot) Tahap kedua – Kekaguman dan penghargaan-(plot komplikasi) Bgmana audiens tertarik dengan p’kembangan dan terus menikmati drama tersebut. Tahap ketiga- Penghayatan batin. Audiens merasai kenikmatan dan turut menjiwai. Tahap keempat- Implikasi iaitu kesan keseluruhan. Menentukan drama tersebut berjaya atau tidak.

Kesan Penghayatan Drama Kesan sementara – semasa menonton atau membaca skrip. Drama komidi. Kesan Lama. Jenis tragedi. Sedih. Kesan berganda. Mengajak penonton berfikir. Cth drama berbtk sembolik, surealisme dan absurd. Rumusan – Kesan dikaitkan dengan bermutu atau tidaknya sesebuah drama itu.

Fungsi Drama Drama tradisi – menghibur dan mendidik. Drama bercorak sejarah – mengidentifikasi bangsa Melayu. Drama masyarakat- Memberi kesedaran kepada masyarakat.

Tiga Dimensi Nilai Kemasyarakatan Sosialisasi dramatis dan pengaruhnya- Bagaimana masyarakat mempengaruhi drama. Situasi kemasy. yang digarap. Bagaiamana pengarang menggarap persoalan. Kesan dan fungsi pengaruh drama. Bagaimanakan drama itu memberikan kesan kepada masyarakat iaitu adanya timbal balik antara karya dengan audien.

Sekian, terima kasih.

Jabatan Bahasa Melayu FBMK DRAMA MELALUI DIALOG Arba’ie Sujud (Ph.D) Jabatan Bahasa Melayu FBMK 013-3641145/ 03-89468787 arbaie@fbmk.upm.edu.my

Apa itu DIALOG? Dialog adalah pertuturan. Dialog ialah alat komunikasi dan ekspresi bagi drama. Aristotle – ‘jantung drama’ Dialog dapat membezakan drama dengan genre sastera lain.

Fungsi Dialog Menyuguhkan pemikiran Mengidentifikasikan perwatakan Mengembangkan plot Prasyarat Dialog - memukau pendengaran - mengandungi makna supaya mesej berjaya diutarakan.

KATEGORI DIALOG Dialog Prosa Formal Dialog Puisi Formal Dialog Prosa Kolokial Dialog Formal Kolokial

Dialog Prosa Formal Bahasa yang kaya dengan kiasan, perbandingan, aforisme, epigram. Sesuai untuk drama sejarah dan beraliran romantisisme. Drama Shahrom Hussain – “Si Bongkok Tanjung Puteri” Syed Alwi Al Hady – “ Hang Tuah Pahlawan Melayu”.

Dialog Puisi Formal Drama lirik atau poetik Menggunakan pola irama puisi tradisional seperti pantun, syair, gurindam, seloka dan sebagainya. Paling diminati dan digunakan dalam drama sejarah dan purbawara.

Dialog Prosa Kolokial Menggunakan pertuturan seharian. Gaya bahasa yang pendek, padat, ringkas dan tepat. Sesuai bagi drama realisme – untuk gambaran yang menimbulkan unsur-unsur realistik. Kala Dewata dan Awang Had Salleh dalam “Atap Genting Atap Rumbia” dan “Buat Menyapu Si Air Mata”. Sesuai juga untuk drama komidi.

Dialog Formal Kolokial Mencantumkan prosa puisi formal dengan prosa kolokial. Mencantumkan gaya lama dan baru. Sesuai bagai melodrama yang kaya dengan epigram dan kiasan. Bentuk drama yang sering menggunakan stail ini drama absurd yang bercorak simbolik, surealisme dan absurdisme.

PENDEKATAN MENGANALISIS ASPEK DIALOG Pendekatan yang paling sesuai untuk menganalisis aspek dialog / bahasa ialah pendekatan Stlikstik dan Pendekatan Semiotik. Pendekatan Stilistik- aspek penggunaan dan perulangan pola-pola ayat dan tatabahasa. Pendekatan Semiotik – penggunaan lambang dan simbol yang berkesan dan tepat untuk diberikan interpretasi.

Aspek Penggunaan Bahasa Pemilihan perkataan Pemilihan Ayat Penonjolan Makna dalam Dialog Penggunaan Bahasa Dramatis seperti aforisme, stikometri dan epigram.

Pemilihan Perkataan Sesuai dengan nada dan suasana. Drama sejarah – “Cis, tergamak tuan hamba menconteng arang …..” Drama realisme – tepat padat, ringkas dan konkrit. Drama abstrak – ada falsafah untuk ditanggap khalayak.

Penyusunan Ayat Pendek , ringkas – situasi genting dan dramatik. Panjang – ketika watak-watang tenang, romantis.

Penonjolan Makna dalam Dialog Berganda Simbolik Absurd Surealis Abstrak

Penggunaan Bahasa Dramatis Yang beridentiti kedramaan supaya dapat membezakan dengan genre novel atau cerpen. Aforisme – Kata-kata hikmat untuk kekuatan. Cth. Dalam drama “Matinya Seorang Pahlawan” Jebat berkata – Buat baik berpada-pada kalau jahat jangan sekali.

Stikometri – untuk menegangkan plot Stikometri – untuk menegangkan plot. Dialog saling sambut menyambut untuk menimbulkan unsur dilema seperti dalam drama “Anak Nazar Tujuh Keramat”. Epigram – untuk melahirkan suasana ironik dan penuh ilusi.

Fungsi Bahasa Dramatik Untuk menguatkan plot Mengindahkan Kebijaksanaan pemikiran Menajamkan unsur-unsur dramatik Menimbulkan emosi khalayak.

Kesimpulan Dialog penting dalam binaan sesebuah drama. Kekuatan sesebuah drama turut dikaitkan dari segi penggunaan kata dan diksi. Bahasa drama bersifat ‘kuasa kata’ yang boleh menimbulkan pelbagai reaksi khalayak atau audiens.

Sekian, terima kasih