PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF PPP 5013 ‘MODUL KONSUMERISME’ Oleh : Ummi Maisarah Binti Muhd Tarmizi L20092004206 Norazizah Binti Muhamad Safar L20092004207 Jona Kenry L20092004208 Mohd Khairul Nizam Bin Abas L20092004209 Nor Ema Yanti Binti Nordin L20092004210 Jaswant Singh A/L Siban Singh L20092004211
Objektif : Sebagai panduan kepada guru untuk membuat perancangan bagi tujuan p&p khusus untuk topik ‘konsumerisme’. Menyediakan pelbagai pilihan aktiviti pengajaran untuk topik ‘konsumerisme’ dengan lebih interaktif dan berkesan. Modul ini disediakan untuk panduan guru mengajar kumpulan pelajar di tahap sederhana/moderate.
Kandungan Modul : Maklumat am mengenai topik ‘konsumerisme’. Panduan menggunakan modul Aktiviti Objektif aktiviti Input Refleksi
Perkara-perkara yang di ajar dalam topik ‘konsumerisme’ : Maksud Konsumerisme Perlindungan Pengguna - Hak dan tanggungjawab pengguna - Tanggungjawab pengeluar - Membeli dengan bijak - Peranan kerajaan dan agensi lain dalam melindungi pengguna. - Etika amalan perniagaan
JENIS – JENIS AKTIVITI YANG DILAKSANAKAN DALAM MODUL Tayangan Rakaman Video Main Peranan/ Simulasi/ Lakonan ‘Wonderword’ Penyampaian Nota dalam Bentuk ‘Peta Minda’ Kuiz Teka Silang Kata
Main Peranan/Simulasi/Lakonan Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Lakonan boleh didefinisikan sebagai satu situasi yang diwujudkan hampir menyerupai keadaan sebenar yang memerlukan pelajar berinteraksi sesama sendiri berdasarkan skrip lakonan yang disediakan. Seseorang usahawan lebih menggemari stail pembelajaran aktif yang melibatkan banyak kegiatan dan hasil dari kegiatan-kegiatan tersebut memberi pengalaman konkrit kepada mereka Kebiasaannya teknik ini boleh digunakan untuk: i.Menambah kefahaman mengenai pandangan-pandangan dan perasaan orang lain. ii.Memahami bagaimana seseorang itu bertindak balas dalam sesuatu situasi. iii.Menyediakan kemahiran dan latihan dalam bidang-bidang seperti penyelesaian masalah dan diagnosis. iv.Menggalakkan para pelajar mempelajari sikap dan tingkah lakunya sendiri.
Kepentingan Simulasi Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Menggalakkan pelajar untuk terlibat secara langsung dalam realiti sebenar sesuatu transaksi atau kejadian. Mengglakkan pelajar untuk mengeluarkan idea yang bernas dan kreatif serta kritis. Membolehkan pelajar membiasakan diri dengan berada di hadapan khalayak ramai. Dapat menyampaikan mesej secara simbolik daripada lakonan yang dibuat. Melibatkan semua ahli kumpulan dalam pelaksanaan aktiviti berkenaan. Menarik minat pelajar yang mempunyai kecerdasan pelbagai selaras dengan teori Howard Gardner.
Pelaksanaan Lakonan Oleh Ahli Kumpulan
REFLEKSI PELAJAR DAPAT MEMAHAMI TOPIK YANG DIAJAR OLEH GURU DENGAN LEBIH MUDAH PENJANAAN MINDA YANG LEBIH KREATIF DAN KRITIS DENGAN MELIHAT LAKONAN YANG DILAKUKAN PELAJAR DAPAT MENGETAHUI HAK-HAK SEBAGAI SEORANG PENGGUNA DAN PENGAPLIKASIAN DALAM KEHIDUPAN SEBENAR