Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
Prinsip Perancangan Multimedia
Advertisements

PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Pengenalan multimedia
BAB 4 PANGKALAN DATA.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENGURUSAN PANITIA.
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Apa itu komputer? Suatu peranti atau peralatan yang boleh melakukan pengiraan dan operasi logikal dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada manusia.
4.2 PERKAKASAN DAN PERISIAN
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
PERBENTANGAN FINAL PROPOSAL PROJEK
PENGURUSAN PANITIA.
PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
PENGENALAN KEPADA SISTEM MULTIMEDIA (WXET 3142)
KAJIAN TINDAKAN SEJARAH. KAJIAN TINDAKAN SEJARAH.
PENERBITAN ELEKTRONIK
Sektor Perkhidmatan Sumber Pendidikan Bahagian Teknologi Pendidikan
Pembelajaran tentang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan
INOVASI.
Prinsip asas papan cerita
Dokumen standard kurikulum dan pentaksiran
Pengujian dan Permodelan Pengguna
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
UNIT 2 PENGARUH TERHADAP TINGKAH LAKU PEKERJA
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR (2)
PERANCANGAN & PENGURUSAN PROJEK
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
5. Pelaksanaan Kurikulum Dalam Bilik Darjah/Pengajaran
Bab 4 Rekabentuk Pusat Teknologi Maklukmat
Rancangan pengajaran harian
BAB 4 FASA REKABENTUK Input dan Output Objektif:
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
Pengurusan Krisis Organisasi AUDIT KRISIS
UNIT 10: INTERAKTIVITI DALAM KOMUNIKASI
UNIT 2 PENGARUH TERHADAP TINGKAH LAKU PEKERJA
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
KURSUS ORIENTASI DSKP TAHUN 4
Pengurusan Krisis Organisasi AUDIT KRISIS
PANDUAN PENGURUSAN KUALITI MENYELURUH (TQM) BAGI PERKHIDMATAN AWAM
BAB 4 REKABENTUK SISTEM Objektif:
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
REKABENTUK PENGAJARAN
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
KUMPULAN KECIL Objektif pembelajaran minggu ini:
KURSUS PEMBANGUNAN LAMAN WEB
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
Pengurusan Krisis Organisasi AUDIT KRISIS
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
BAB 5 KEMAHIRAN MAKLUMAT.
OBJEKTIF PEMBELAJARAN
Model Konsep dan Gaya Interaksi
KURSUS ORIENTASI DSKP TAHUN 4
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
PENGALAMAN DENGAN PERLAKSANAAN PROGRAM SARJANA DALAM TALIAN
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU PENGAJIAN AM
Kajian Tabiat Membaca oleh Perpustakaan Negara 1996 mendapati
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
SOALAN TUGASAN : Huraikan domain teknologi pengajaran dengan memberikan contoh yang bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah anda .
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
LA 02 : rekabentuk sistem berasaskan web
BAB 9 LAMAN WEB.
OPEN UNIVERSITY MALAYSIA
Transcript presentasi:

Bab 2 Rekabentuk Interaktif Media: Rekabentuk Maklumat nazlita@um.edu.my

Rekabentuk Interaktif Media 3 proses : Rekabentuk Maklumat (Information) Rekabentuk Interaksi ( Interaction) Rekabentuk Persembahan (Presentation) nazlita@um.edu.my

Rekabentuk Maklumat “What is the product?” Takrif dan tentukan produk & pengguna Rancang projek Susun kandungan projek nazlita@um.edu.my

Rekabentuk Interaksi Rekabentuk antaramuka Navigasi “How should it works?” Rekabentuk antaramuka Navigasi Hasilkan ‘storyboard’. nazlita@um.edu.my

Rekabentuk Persembahan “How should it look?” Takrif gaya (style) dan paparan. Hasilkan prototype. nazlita@um.edu.my

Rekabentuk Maklumat Asas kepada pembangunan interaktif media ialah maklumat dan kandungan. Rekabentuk maklumat adalah menakrifkan matlamat sistem pengguna medium penyampaian organisasi kandungan nazlita@um.edu.my

Kerja-kerja yang perlu dilakukan semasa rekabentuk maklumat adalah: Takrifkan matlamat (goals). Takrifkan pengguna dan apa yang dikehendaki oleh pengguna. Tentukan medium penyampaian. Pilih perisian dan perkakasan yang sesuai. nazlita@um.edu.my

Matlamat atau Takrifan produk Matlamat : boleh dicapai dan dinilai. Rekabentuk maklumat Mula : senaraikan jangkaan yang mungkin bagi sistem yang akan dibina Adalah penting untuk menentukan objektif sistem sebelum dibina. nazlita@um.edu.my

Pengguna dan Persekitaran Rekabentuk akan mempengaruhi pengguna dan persekitaran Ambil perhatian terhadap : keperluan pengguna persekitarannya nazlita@um.edu.my

Contohnya: Pengguna (Audience) Penggunaan (usage) Tentukan sasaran pengguna. umur, jantina, pendidikan, adat , pekerjaan. Penggunaan (usage) bagaimana dimana produk akan digunakan. nazlita@um.edu.my

Persekitaran senyap atau bising, cerah atau gelap, atau tidak boleh dijangkakan. Alatan jangka apa alatan yang akan digunakan oleh pengguna Perlukah pengguna perlu alatan tambahan? nazlita@um.edu.my

Keperluan Pengguna Rekabentuk produk perlu memuaskan kehendak dan keperluan pengguna. Satu set soalan (questionnaire) dibuat untuk mengetahui kehendak pengguna: Apakah maklumat yang pengguna mahu lihat. Apakah maklumat yang penting dan kurang penting. nazlita@um.edu.my

Apakah fungsi yang perlu untuk sistem. 4. Bagaimana dan untuk apa produk tersebut akan digunakan. 5. Adakah pengguna pernah menggunakan produk yang seakan sama dan apa yang pengguna suka dan tidak suka. 6. Maklumat tentang pengguna. nazlita@um.edu.my

Medium penyampaian Medium penyampaian bergantung kepada matlamat dan pengguna projek. Medium penyampaian dikelaskan kepada 2 jenis: Medium awam – Internet. Medium peribadi- CD-ROM. nazlita@um.edu.my

Medium Awam Bergantung kepada ‘bandwidth’. Biasanya dilihat dengan menggunakan pelayar (browser). Terhad kepada sokongan dan fungsian yang disediakan oleh browser tersebut. nazlita@um.edu.my

Medium Peribadi Boleh menghasilkan persekitaran intergrasi sepenuhnya dengan media teks, imej, audio dan video. Kawalan interaktif adalah terhad kepada alatan pengarangan yang digunakan. nazlita@um.edu.my

Alatan yang digunakan Adalah penting untuk menentukan perisian dan perkakasan yang betul yang akan digunakan untuk projek. Perlu mengetahui kebaikan dan kelemahan sesuatu perisian sebelum membuat pilihan ke atas perisian yang akan digunakan. nazlita@um.edu.my

4 perkara yang menentukan kandungan: Janakan satu senarai kandungan. Hasilkan perancangan projek. Mengorganisasi kandungan. Hasilkan carta alir bagi struktur maklumat. nazlita@um.edu.my

Langkah- langkah tentukan kandungan: Senaraikan kategori kandungan yang mungkin. sumber yang telah sedia ada analisis pengguna inventori kandungan idea sendiri. nazlita@um.edu.my

Kumpulkan maklumat mengikut topik. Priority - info topik-topik disusun dari senarai utama kepada sub-senarai. Teliti kumpulan-kumpulan topik. susun topik-topik antara sub-kumpulan bg mendapatkan kumpulan topik yg sesuai. bagi topik tidak ada kategori yang sesuai perlu untuk buat kategori yang baru. nazlita@um.edu.my

Susunatur kumpulan-kumpulan kepada struktur tertentu. susunan kumpulan juga mewakili capaian pengguna. perlu ditentukan laluan (path) yang spesifik antara maklumat-maklumat. Struktur yang wujud seperti linear, hieraki pepohon, hieraki web dan non-liner. nazlita@um.edu.my