PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

CIK NIZATULEDAYU BINTI JAMAI
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN EDU3105
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
PENDEKATAN BERTEMA Bahan, aktiviti atau teknik dijadikan tema/konsep untuk pengajaran dan pembelajaran: - merentas mata pelajaran - berdasarkan pengalaman.
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Kesan Penggunaan Peta Minda Interaktif dalam Penulisan Cerita
REKA CIPTA PROSES MEREKA CIPTA.
SCLM 5103 PENGUJIAN DAN PENILAIAN KEMAHIRAN MEMBACA
EKSPOSITORI KARANGAN EKSPOSITORI.
KONSEP MEDIA DAN MEDIA PENGAJARAN.
KAJIAN TINDAKAN SEJARAH. KAJIAN TINDAKAN SEJARAH.
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU
Pembelajaran Secara Kontekstual
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
Sektor Perkhidmatan Sumber Pendidikan Bahagian Teknologi Pendidikan
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
PENDIDIKAN SENI VISUAL
DISEDIAKAN OLEH : ABDUL HALIM BIN MOHAMMAD KELAS 4.12/A
TAKLIMAT KURSUS GURU PKJR TAHUN 2 &
LAWATAN/KEMBARA SEJARAH
Unit 1: Pengenalan bidang komunikasi dan teori komunikasi
IPGM KAMPUS TEMENGGONG IBRAHIM
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
REKA BENTUK VISUAL.
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
Pembelajaran Secara Masteri dan Konstruktivisme
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
PENGAJARAN MIKRO.
SARJANA TEKNOLOGI MAKLUMAT FAKULTI TEKNOLOGI DAN SAINS MAKLUMAT
Disediakan oleh: ABDUL LATIF BIN AHMAD IPG Kampus Tun Hussein Onn
MASALAH GURU MASA P&p TIDAK OPTIMUM PELAJAR LAMBAT MASUK KELAS
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
MEDIA PENGAJARAN Topik 3: Pensyarah; Dr. Sajap Maswan
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
ASAS GRAFIK.
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
KEMAHIRAN PROSES SAINS
PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
REKABENTUK PENGAJARAN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
REKA BENTUK GRAFIK.
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
OLEH : NUR HAMIZAH BINTI A. HAMID NUR AMIRAH BINTI LIAKAT ALI KHAN
BAB 5 KEMAHIRAN MAKLUMAT.
KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
MATAPELAJARAN SEJARAH ROHANI BINTI MAT SALLEH
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
REKA BENTUK VISUAL.
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
Elemen Pengajaran yang Baik
NOOR HIDAYAH BT ABDUL KARIM M
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Nama Ahli Kumpulan: Siti Khadijah binti Zaidi Norharah binti Abd Hamid
ASAS GRAFIK Rekaan grafik banyak dimanfaatkan sebagai media utama dalam penyaluran sesuatu mesej.  Ia sering digunakan dalam sesuatu paparan atau persembahan.
Transcript presentasi:

PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D. OLEH: Mohd Hafiz Bin Ramli Muhammad Haikal Bin Rahmat Nafi BM/PJ/KS 2

Apakah yang dimaksudkan dengan bahan 2 Deminsi (2D)? Pengenalan Apakah yang dimaksudkan dengan bahan 2 Deminsi (2D)?

Bahan-bahan Dua Demensi Bahan-bahan dua demensi(2D) merujuk kpd bahan yg mempunyai 2D seperti lebar & panjang. Bahan ini adalah leper & tidak direka bentuk utk memberikan kedalaman. Bahan dua demensi(2D) juga merupakan bahan-bahan visual yang dilukis atau dicetak atau digambar fotokan di atas sekeping kertas atau permukaan rata.

Bahan-bahan Dua Demensi Jenis-jenis bahan 2D yang dapat digunakan di dalam bilik darjah termasuklah: Gambar Grafik Carta Peta Graf Poster Kad Imbasan Kad Gambar

Gambar Merupakan perwakilan visual manusia, tempat-tempat atau benda-benda. Diperoleh daripada majalah, surat khabar, poster, poskad dan kalendar. Gambar membantu guru menerangkan sesuatu yang mungkin sukar untuk dihuraikan dgn perkataan. Gambar yg diperoleh drpd pelbagai sumber adalah murah & mudah diperoleh.

Gambar Guru harus memilih, mengkatalog dan memfailkan gambar secara teratur sebelum ia mempunyai nilai dalam pengajaran. Guru perlu pastikan gambar boleh dilihat oleh semua pelajar dan dapat menarik perhatian pelajar supaya pelajar dapat mentafsir dan memahami mesej yg terdapat dalam gambar. Guru perlu memberikan peluang pelajar membincang serta mengesan perkara-perkara penting dalam gambar.

Kelebihan Gambar Kelemahan Gambar 1. Murah dan mudah diperoleh. 1. Saiz & jarak dalam gambar mungkin mengubah rupa bentuknya. 2. Perincian visual gambar memudahkan pemahaman topik-topik dalam mata pelajaran yg mungkin sukar difahami. 2. Kurangnya warna dalam sesetengah gambar boleh mengehadkan ketepatan tafsiran. 3. Membantu dalam mengelakkan salah tanggapan serta berupaya untuk membetulkannya. 3. Pelajar menghadapi masalah mentafsir dan memahami gambar. 4. Memberikan rangsangan kpd sesiapa utk melanjutkan kajian, bacaan tambahan dan penyelidikan. 4. Kurang berkesan jika gambar tidak diberikan kpd setiap pelajar atau tidak diprojeksikan dgn baik untuk seluruh kelas. 5. Memfokuskan tumpuan pelajar & memperkembang penghakiman kritis.

Carta Merupakan perwakilan visual mengenai hubungan abstrak. Carta seharusnya dapat menyampaikan mesej yg jelas dgn gambaran visual. Maklumat harus minimum dan bermakna serta tidak terlalu padat.

Jenis-Jenis Carta

Graf Graf adalah gambaran visual mengenai satu set nilai data yang dapat memberi penerangan boleh tampak mengenai hubungan dan perubahan-perubahan yang berlaku pada set data itu. Graf adalah satu pesembahan visual yang menarik dan berguna dalam pengajaran dan pembelajaran.

Bahan 3 Dimensi(3D) Bahan 3D merujuk kpd bahan yg mempunyai pjg, lebar & ketinggian. Objek 3D terdiri daripada pelbagai bentuk seperti kuboid, kon dan sfera. Ia boleh menyokong bahan lain seperti buku teks & menyumbang kpd pengalaman konkrit selain memberikan rangsangan untuk kreativiti & ekspresi.

Bahan 3 Dimensi(3D) Bahan 3D dibina dan digunakan untuk membantu pelajar memahami dunia kini & dahulu. Bahan 3D digunakan untuk mengajar pelbagai kurikulum dalam bilik darjah dan objek 3D memberi pelajar peluang untuk meneliti, membaca serta belajar daripada bahan yang direka cipta oleh manusia.

Realia - merujuk kpd objek sebenar & item yg dibawa masuk ke dlm blk darjah sbg cth atau bahan bantuan utk digunakan dlm pengajaran.(Platt & Platt,1992) Contoh-contoh Realia: Majalah Kad ucapan Bahan-bahan sebenar seperti duit, alatan, artifak, tumbuhan dan haiwan.

Realia dapat membantu guru dalam bilik darjah untuk menyampaikan maklumat, mengemukan soalan, menyediakan pengalaman hands-on dan memainkan peranan dalam fasa penilaian dalam pengajaran.

Perkara-perkara yang perlu diambil kira semasa menggunakan model dalam aktiviti p&p: Membiarkan aktiviti dlm bentuk interaktif. Memberi peluang kpd pelajar utk menjalankan eksperimen dgn model. Memberi peluang kpd pelajar utk menganalisis model agar meningkatkan pemahaman hubungan antara input dgn kadar yg berbeza.

Kelebihan 3D digunakan dalam bilik darjah Kekangan guru semasa mengguna bahan 3D Pelajar berpeluang untuk menimba ilmu pengetahuan tentang kebudayaan lain. Bahan 3D tidak mudah diperoleh di pasaran. Menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam pengalaman konkrit & berpeluang membiasakan diri dalam menggunakan bahan 3D. Kekangan masa untuk membina model, diorama atau objek tiruan. Pelajar diberi peluang untuk mengasah kemahiran-kemahiran belajar. Perlu ada ruangan yang luas untuk menyimpan bahan 3D yang agak besar. Pelajar dapat mengenal pasti pelbagai bahan, kegunaan dan ciri-ciri objek 3D serta teknik-teknik pembinaannya.