BAB 9: HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN PADANYA BERPUASA Andalus Corporation Pte Ltd KBM 2 FIQH ISLAMI BAB 9: HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN PADANYA BERPUASA
MAKSUD HADIS Hari Jumaat merupakan hari raya mingguan bagi umat Islam. Maka tidak disunatkan puasa pada Hari Jumaat. Jika mahu berpuasa pada Hari Jumaat, maka hendaklah berpuasa pada hari sebelumnya (khamis) atau hari sesudahnya (sabtu). 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
HARI-HARI YANG DIMAKRUHKAN PADANYA BERPUASA Di antara hari-hari yang dimakruhkan puasa: Khusus puasa pada hari Jumaat sahaja Khusus puasa pada hari Sabtu atau Ahad sahaja Puasa pada pertengahan Sya’aban ke atas Puasa yang berterusan siang dan malam tanpa berbuka Puasa wishal 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS JUMAAT Jumaat adalah hari raya mingguan bagi umat Islam. Puasa dibolehkan jika kita berpuasa pada hari sebelumnya (khamis) atau sesudahnya (sabtu). Khamis & Jumaat / Jumaat & Sabtu 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS JUMAAT Ini berdasarkan hadith Rasulullah s.a.w: “Tidak boleh bagi seseorang berpuasa pada hari Jumaat kecuali apabila dipuasakannya pula hari yang sebelumnya atau sesudahnya.” (HR. Muslim) 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS SABTU ATAU AHAD Sabtu merupakan hari kebesaran orang Yahudi. Jika kita berpuasa pada hari Sabtu, seolah-olah kita menyambut hari kebesaran orang Yahudi. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS SABTU ATAU AHAD Hari Ahad adalah hari yang diagungkan oleh orang Nasrani (Kristian). Jika berpuasa, kita seakan-akan menyambut hari keagungan mereka. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS SABTU ATAU AHAD Jika mahu, seseorang boleh berpuasa Sabtu dan Ahad secara berurutan. Rasulullah pernah sengaja berpuasa pada kedua hari tersebut, kerana untuk menyalahi orang Yahudi dan Nasrani. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
KHUSUS SABTU ATAU AHAD Ummu Salamah berkata: “ Nabi s.a.w. lebih banyak melakukan puasa pada hari Sabtu dan hari Ahad dari hari-hari lainnya. Dan sabda beliau: “Kedua hari itu merupakan hari besar orang-orang musyrik, maka saya suka menyalahi mereka.” (HR. Ahmad, Baihaqi, Hakim dan Ibnu Khuzaimah) 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA PADA PERTENGAHAN SYA’ABAN KE ATAS Makruh berpuasa tanggal 15 Sya’ban hingga akhir (separuh kedua). Namun, puasa dibolehkan (tidak makruh) bagi yang sudah terbiasa berpuasa Isnin & Khamis. Hukum makruh ini berdasarkan hadith: “ Bila telah tinggal separuh dari bulan Sya’ban, maka janganlah kamu puasakan juga.” (HR. Tirmidzi) 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA SETIAP HARI Puasa ini tidak digalakkan kerana boleh memudaratkan diri seseorang. Puasa ini akan menjadi tidak beerti bagi mereka. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA SETIAP HARI Ini berdasarkan sebuah hadith: “Tiada puasa bagi seseorang yang berpuasa sepanjang masa.” Puasa yang lebih disukai Allah ialah puasa secara selang-seli (hari ini puasa, esok tidak) Supaya hak orang lain sekeliling kita tidak terabai. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA WISHAL Puasa wishal ialah puasa yang berterusan tanpa berbuka di antara hari-hari yang dipuasakannya itu dengan sebarang makanan ataupun minuman. Hukumnya makruh. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA WISHAL Nabi s.a.w. bersabda: “Janganlah (puasa) secara terus-menerus. Sesiapa di antara kamu yang hendak (berpuasa) terus-menerus, maka teruskanlah sampai waktu sahur.” Kata mereka, “Bukankah anda berpuasa secara terus-menerus, ya Rasulullah?” Sabda Nabi,”Aku tidak seperti kamu. Aku diberi makan dan minum oleh Tuhanku.” (HR. Bukhari) 2008 KBM 2 FIQH BAB 9
PUASA WISHAL Hikmah dilarang puasa wishal ialah Agar kaum muslimin tidak menjadi lemah dalam menjalankan ibadah puasa, solat dan ibadah-ibadah lain. Mengelakkan perasaan jemu dan bosan terhadap ibadah kerana tubuhnya lemah. 2008 KBM 2 FIQH BAB 9