GURU, SEKOLAH DAN MASYARAKAT PGA 103
Sistem dan Struktur Pendidikan semasa Penjajahan British
LIMA FASA Zaman Pramerdeka (sebelum 1957) Zaman Pasca Merdeka (1957-1970) Zaman Dasar Ekonomi Baru (1971-1990) Zaman Pembangunan Negara (1991-2000) Zaman Dasar Wawasan Negara (2001-2020)
Dasar dan Hala Tuju Pendidikan Di Malaysia ERA PENDIDIKAN ERA MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL CIRI DAN NILAI Masyarakat berstruktur – raja, pembesar, rakyat jelata, pendatang Ketuanan, pertuanan, hamba, daulat, tulah PENDIDIKAN Pendidikan informal - Institusi: istana, masjid, surau, rumah. Dualisme pendidikan - kelas sosial, gender DASAR & HALA TUJU PDDKN Mengekalkan & pengukuhan hirarki status kuo Keharmonian sistem & fungsi dalam masyarakat Kemasyarakatan & kekitaan Bakti kepada tanah/ alam Cinta & bekorban untuk tanah air Pengekalan budaya & warisan
Dasar dan Hala Tuju Pendidikan Di Malaysia ERA PENDIDIKAN ERA PENJAJAHAN (1511 – 1957) CIRI DAN NILAI Masyarakat berstruktur – elit, bangsawan, rakyat pertengahan, rakyat bawahan Masyarakat majmuk Budaya superior penjajah Amalan pecah & perintah Pembaratan & kristianisasi. Kebangkitan patriotisme PENDIDIKAN Portugis & Belanda: pendidikan statik kerana dasar tidak ambil peduli. Penjajahan Inggeris - (i) Pend. formal: vernacular. (ii) Sekolah diinstitusikani: sekolah mubaligh, Melayu, Agama Islam, Cina, Tamil. (iii) Pend. informal: agama Islam, adab & adat, ekonomi, sosial. (iv) Dualisme pend. mengikut etnik, gender, ekonomi, agama, keturunan. Penjajahan Jepun – (i) Pembekuan pendidikan. (ii) Pendidikan alat kawalan ideologi DASAR & HALA TUJU PDDKN Menitikberatkan kepada kehendak & nilai penjajah Tunduk & kepatuhan – pendidikan sekadar ada. Menekankan dasar pecah & perintah Pengekalan budaya & warisan berdasarkan kaum Dualisme dalam sistem pendidikan. Mengabaikan keharmoniah masyarakat Menyekat pengetahuan tentang negara. Penerapan ideologi penjajah Dasar-dasar pendidikan: (i) Isolasi (ii) Polarisasi (iii) Liberalisasi (iv) Indoktrinasi
Dasar dan Hala Tuju Pendidikan Di Malaysia ERA PENDIDIKAN ERA KEMERDEKAAN (1956–1959) CIRI DAN NILAI 1. Masyarakat majmuk 2. Perpaduan & kesefahaman kaum 3. Kompromi antara kaum: PENDIDIKAN Pend. formal: vernacular Institusi: sekolah mubaligh, Melayu, Agama Islam, Cina,Tamil. Pend. informal: agama Islam, adab & adat, ekonomi. Kurikulum kebangsaan Bahasa pengantar: Melayu & Inggeris Kurikulum akademik & vokasional. Dualisme pend. mengikut etnik, gender, ekonomi, agama, keturunan. HALA TUJU & DASAR PDDKN Menitikberatkan kehendak semasa : kemerdekaan – (i) Perpaduan kaum (ii) Bahasa kebangsaan & pengantar (iii) Keperluan sumber tenaga manusia (iv) Penerapan ideologi negara (v) Pengekalan identiti budaya & warisan berdasarkan kaum
Sistem pendidikan di Tanah Melayu Zaman British ( 1824-1957 ) Sistem yg wujud ada kaitan dengan dasar pemerintahan British iaitu "pecah dan perintah” (divide & rule). Kewajaran Dasar: selagi orang yang dijajah berpecah / tidak bersatu, selama itulah ada sebab / alasan untuk kehadiran British.
Dasar Polarisasi Pendidikan dalam Era Penjajahan Inggeris Kedatangan syarikat perdagangan Ingggeris dan mubaligh Kristian mencetuskan pendidikan cara formal dan sistematik (abad 18). Perkembangan pendidikan sebelum tahun 1920an dengan selepas tahun 1920an.
Pendidikan Era Inggeris sebelum 1920an Pemerintah Inggeris tidak peduli tentang pendidikan - dasar terbuka dan tiada campur tangan. Akibatnya: Tercetusnya Pendidikan Vernakular. Sekolah oleh Mubaligh Kristian: sekolah-sekolah atas nama Methodist, Katolik, La Salle, Anglican. Sekolah dibina secara persendirian oleh orang Cina di pekan, kawasan lombong, kawasan balak. Sekolah dibina secara persendirian oleh orang India.
Pendidikan Vernakular Cina dan Tamil Dasar terbuka dan tiada campur tangan (”laissure faire”) terhadap pendidikan untuk kaum Cina dan India. Dikenali sebagai Pendidikan Vernakular – mengutamakan bahasa-bahasa ibunda. Pendidikan dalam bahasa Mandarin untuk kaum Cina, dan bahasa Tamil untuk kaum India.
Pendidikan Vernakular Cina dan Tamil secara Umum Dasar terbuka dan tidak campurtangan Inggeris dalam hal ehwal sosial kaum pendatang menyebabkan wujudnya sekolah-sekolah Cina dan Tamil. Sekolah-sekolah ini dikendalikan oleh masyarakat masing-masing tanpa bantuan daripada lnggeris hinggalah tahun 1920-an selaras dengan tradisi mengutamakan pelajaran dan mengekalkan kebudayaan serta identiti bangsa.
Pendidikan Vernakular Cina Masyarakat Cina mula bergiat menubuhkan sekolah Cina sejak awal abad ke-19 di Semenanjung Tanah Melayu. Sekolah-sekolah tersebut ditubuhkan di mana ramai orang Cina, di bandar-bandar dan di kawasan perlombongan bijih timah. Keadaan ini serupa di Sabah dan Sarawak.
Kurikulum Vernakular Cina Kurikulum Sekolah Aliran Cina berorientasikan negara China. Buku-buku teks dan guru-guru juga dibawa masuk dari negara China. Isi kurikulumnya menegaskan pengetahuan dalam bidanrg 3M (membaca, mengira dan menulis) serta lukisan, Bahasa Inggeris, Ilmu Alam, Sejarah, Kraftangan dan Pengetahuan Am.
Perubahan Tahun 1920an Pada tahun 1920-an: pengaruh kuat sekolah Cina menyedarkan Kerajaan Inggeris tentang bahaya pertumbuhan sekolah Cina tanpa kawalan. Oleh itu pentadbiran British mula memperkenalkan satu undang-undang, iaitu Enakmen Pendaftaran Sekolah. Tujuannya: untuk mengelakkan sekolah ini daripada terasing dan mengawal aktivitinya.
Sekolah Bantuan dan Jurang antara Kaum Bermula tahun 1924, sebahagian sekolah-sekolah Cina ini menerima bantuan kewangan daripada kerajaan. Pada amnya, guru-ruru di sekolah ini tidak ada latihan formal sehinggalah selepas perang Dunia Kedua apabila program latihan kelas formal telah diadakan. Dasar pentadbiran British ini, secara langsung atau tidak langsung, mewujudkan jurang pendidikan antara anak-anak Melayu dan Cina.
Pendidikan Vernakular Tamil Kaum India menubuhkan Sekolah Vernakular Tamil di mana mereka telah didatangkan beramai-ramai oleh British. Sekolah-sekolah Tamil didirikan di ladang-ladang getah yang sebahagian besar kaum keturunan India ditempatkan. Sekolah-sekolah tersebut didirikan dan dikelolakan oleh masyarakat India sendiri, tanpa bantuan daripada pemilik-pemilik estet.
Perihal Pendidikan Tamil Pihak Kerajaan atau majikan ladang getah tidak memberi bantuan sama ada dari segi fizikal, kewangan dan pedagogi. Oleh itu, sekolah-sekolah Tamil menghadapi beberapa kekurangan dari segi isi kandungan kurikulum, tenaga pengajar dan pedagogi. Sekolah-sekolah ini seolah-olah tidak berfungsi dan bersifat cul-de-sac (jalan buntu) bagi sebahagian besar pelajarnya, yang akan kekal di ladang getah menjadi buruh kasar.
Undang-Undang Tahun 1923 Pada tahun 1923, Negeri-negeri Melayu Bersekutu (the Federated Malay States) telah meluluskan satu rang undang-undang. Satu peruntukan telah dimasukkan ke dalam Ordinan ini iaitu majikan ladang getah diwajibkan membina sekolah bagi anak-anak pekerja mereka.
Kurikulum Pendidikan Tamil Kurikulum di sekolah-sekolah Tamil ini disesuaikan mengikut negeri India, begitu juga kebanyakan guru serta buku-buku teks telah dibawa masuk dari India. Kurikulumnya menegaskan pengetahuan dalam kemahiran asas 3M (membaca, mengira,dan menulis karangan), ilmu alam dan kebersihan diri (personal hygiene). Pendidikan di sekolah Tamil juga terhad di peringkat rendah sahaja.
Pendidikan Kaum Melayu Kesinambungan daripada Prinsip ”White Man’s Burden”. Struktur Pendidikan –”Two-Tier ” (Dwi-Lapis) untuk orang Melayu. Untuk Golongan Bangsawan – sekolah aliran Inggeris telah ditubuhkan Malay College di Kuala Kangsar. Untuk Rakyat biasa -”benevolent welfare policy”. Peringkat asas sahaja - sekadar melepas batuk di tangga. Lepasan sekolah kekal sebagai petani dan nelayan but better than their parents…”
Pertambahan Jurang Perbezaan Dasar pemerintahan British terhadap perkembangan pembangunan sekolah Tamil terus menambahkan lagi jurang pendidikan di antara tiga kaum utama di negara kita -- iaitu Melayu, Cina, dan India. Mubaligh Kristian juga banyak memberi sumbangan kepada perkembangan pendidikan Tamil sambil mereka menumpukan perhatian kepada membangunkan ”pendidikan berbahasa Ingggeris” yang dinaungi gereja, di bandar-bandar.
Kesan Dasar Polarisasi Pendidikan Inggeris Membangunkan dan “Mentamaddunkan” masyarakat yang dijajah dianggap sebagai “the White Man’s Burden”. Sistem pendidikan menjadi “pelbagai corak”. Satu sistem persekolahan dibangunkan untuk satu-satu kaum yang di bawah pemerintahan British.
Matlamat Utama Matlamat utama sistem pendidikan penjajah ialah semata-mata untuk memberi pendidikan kepada segolongan rakyat bagi membolehkan sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi penjajah. Mereka tidak mahu membangunkan golongan yang terlalu cerdik. Prinsip mereka - ”not to over-educate...” (sepertimana yang dilakukan dalam sistem di India waktu itu).
Pendidikan Inggeris Pendidikan dalam aliran Inggeris mula diperkenalkan di Tanah Melayu apabila Penang Free School ditubuhkan pada tahun 1816 . Pada pertengahan abad ke-19, Mubaligh Kristian membantu menubuhkan beberapa buah sekolah Inggeris. Kebanyakan sekolah ini ditubuhkan di kawasan-kawasan bandar, dengan bantuan kerajaan British.
Pendidikan Inggeris Kurikulumnya mencontohi Kurikulum Grammar Schools di Great Britain -- bertujuan mengeluarkan pegawai-pegawai tadbir rendah bagi memenuhi keperluan tenaga pemerintah British. Pendidikan di sekolah-sekolah Inggeris diadakan pada peringkat rendah dan menengah.
Pendidikan Inggeris Bagi memenuhi keperluan guru pelatih, program latihan guru ”kelas normal” dimulakan di Kuala Lumpur pada tahun 1905 dan di Pulau Pinang pada tahun I907. Kursus-kursus pendidikan peringkat Diploma kemudiannya ditawarkan di Raffles College, Singapura.
Pendidikan Inggeris Manakala pembelajaran tinggi bermula dengan penubuhan Medical School di Singapura pada tahun 1905. Pada tahun 1912, namanya telah ditukar menjadi King Edward VII Medical College. Raffles College yang ditubuhkan pada tahun 1928, menawarkan kursus-kursus dalam bidang Sastera dan Sains.
Ciri Utama Sistem Pendidikan Zaman Penjajahan British Sistem Pendidikan bersifat “majmuk” (plural) – seolah-olah “untuk mencerminkan masyarakat majmuk”. Wujud Empat Aliran yang berlainan bahasanya: Inggeris, Melayu, Cina dan Tamil Tempat, Infrastruktur, Kurikulum dan Cara Pengendaliannya – berasingan dan berbeza-beza.
Ciri-Ciri Tidak ada satu Falsafah Pendidikan dan Dasar Kebangsaan yang konkrit – lebih bersifat ad hoc. Tidak seragam: kurikulum, isi kandungan, buku teks, bahasa pengantar, latihan guru. Matlamat berlainan antara satu “sub-system” dengan yang lain.
Kesimpulan Sistem Pendidikan yang wujud dianggap mencukupi untuk memenuhi keperluan semasa British. Pemerintahan Kolonial British tidak berminat untuk membangunkan rakyat. Persefahaman dan perpaduan di kalangan rakyat tidak dianggap penting untuk dipupuk.
Pendidikan Zaman Jepun Semasa perang Dunia Kedua (l941-1945), Tanah Melayu telah diduduki oleh tentera Jepun. Perubahan kepada sistem pendidikan di Semenanjung Malaysia. Dasar pelajaran di bawah pemerintahan tentera Jepun - sekolah-sekolah venakular Melayu dan Tamil diteruskan tetapi ditambah dengan bahasa Jepun. Pemerintahan Jepun juga menubuhkan Sekolah Nippon-Go bagi mengantikan sekolah-sekolah Cina dan Inggeris.
TERIMA KASIH…