EDU TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAJUK 5: ASAS GRAFIK

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

PENDIDIKAN SENI VISUAL TAJUK : HARMONI
Asas Grafik.
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN Topik 7: Asas Fotografi
PENGUCAPAN AWAM ZAMRI AMINUDDIN.
PRINSIP ASAS GRAFIK EDU 3105.
KPR :4063 KAJIAN TINDAKAN DALAM PENDIDIKAN
EDU 3105 OHP dan transparensi
KONSEP MEDIA DAN MEDIA PENGAJARAN.
Jenis-jenis Wacana Lisan
Pembelajaran Secara Kontekstual
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
PENDIDIKAN SENI VISUAL
ASAS LUKISAN PELAN LANDSKAP
BAHAN 2 DIMENSI DAN 3 DIMENSI.
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
REKA BENTUK VISUAL.
Oleh : Muhamad Zulfikah Bin Mat Jali A144875
BOOK CHAPTERS kepada staf akademik
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
Pembelajaran Secara Masteri dan Konstruktivisme
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
3. Reka Bentuk Kurikulum Sumber-Sumber Reka Bentuk Kurikulum
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
PENGAJARAN MIKRO.
OHP dan transparensi.
Bahagian Pendidikan Guru 2006
KOMUNIKASI DALAM SUKAN
KAJIAN TEMPATAN APA ITU KERJA KURSUS
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Disediakan oleh: ABDUL LATIF BIN AHMAD IPG Kampus Tun Hussein Onn
LITERASI KOMPUTER TINGKATAN 1
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 931 USULUDDIN
UNIT 1: PROSES PENULISAN
PERKEMBANGAN FIZIKAL & FISIOLOGIKAL (PERKEMBANGAN MOTOR)
ASAS GRAFIK.
Asas Grafik.
RUPA Salin dlm buku nota.
Jenis-jenis Wacana Lisan
SEDIA UNTUK SALIN …DIAM UNTUK ELAK KENA PUKUL..OK
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3053 TOPIK 5: ASAS GRAFIK PENSYARAH:
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
OLEH : NUR HAMIZAH BINTI A. HAMID NUR AMIRAH BINTI LIAKAT ALI KHAN
SELAMAT DATANG TAKLIMAT PROGRAM LATIHAN KHAS UNTUK GURU MATA PELAJARAN TMK TAHUN 4 KSSR (PLuG TMK) PERINGKAT NEGERI.
UNIT 6: PENGURUSAN GRAFIK
BAB 5 KEMAHIRAN MAKLUMAT.
TAJUK : PEMBELAJARAN TENTANG TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT)
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
KOM 3401 KOMPUTER DALAM KOMUNIKASI
REKA BENTUK VISUAL.
PENYEDIAAN BAHAN PAMERAN
EDUP3053: Teknologi Untuk Pengajaran dan Pembelajaran
Pentaksiran Berasaskan
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Nama Ahli Kumpulan: Siti Khadijah binti Zaidi Norharah binti Abd Hamid
ASAS GRAFIK Rekaan grafik banyak dimanfaatkan sebagai media utama dalam penyaluran sesuatu mesej.  Ia sering digunakan dalam sesuatu paparan atau persembahan.
Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun
MURID DAN PEMBELAJARAN
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Transcript presentasi:

EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN TAJUK 5: ASAS GRAFIK DISEDIAKAN OLEH: NURDEEYANA HASNA BT AHAP RABIATUL ADAWUIA BT HJ MURSIDI

PRINSIP-PRINSIP GRAFIK REKA BENTUK VISUAL PERALATAN PENGHASILAN GRAFIK

PRINSIP-PRINSIP GRAFIK

Grafik huruf, angka, gambar rajah, carta dan sebagainya. Prinsip grafik kaedah atau cara-cara menggunakan elemen-elemen grafik supaya visual yang dihasilkan tampak menarik dan berkesan. Terdapat 6 prinsip grafik iaitu: 1. Kesatuan 4. Keseimbangan 2. Penegasan 5. Kontra 3. Pergerakan 6. Harmoni

1. Kesatuan Berkaitan dengan bilangan item yang digunakan dalam sesuatu rekaan. Sesuatu yang mengaplikasikan prinsip kesatuan haruslah menunjukkan hanya satu item atau satu maklumat yang jelas dalam satu rekaan visual. Sesuatu rekaan itu haruslah memberi kefahaman mesej yang cepat dan jelas.

2. Penegasan Pusat tumpuan atau fokus utama. Item utama ini mestilah menguasai item-item lain untuk menyokongnya. Cara penguasaan dalam sesuatu rekaan. - menggunakan Peraturan Satu Pertiga. - warna dan bentuk yang kontras. - saiz yang lebih besar. - menggunakan anak panah yang menunjuk ke arah item utama. - mewujudkan gerakan dalam rekaan visual. - menggunakan lampu atau cahaya yang memancar.

3. PERGERAKAN Boleh dilihat melalui pola atau corak berkaitan dengan soal susunan item-item dalam sesuatu rekaan visual. Aspek susunan ini penting kerana; - menarik penglihatan mata ke arah item yang utama. - menggerakkan penglihatan mata dan seterusnya mengikuti alirn persembahan sehingga kepada titikpermulaan semula.

Pergerakan boleh dilihat dengan menggunakan pola. Jenis pola: - pola mengikut bentuk geometri - pola megikut huruf

4. KESEIMBANGAN Keseimbangan penting agar sesuatu rekaan grafik tidak nampak janggal. 2 jenis keseimbangan: 1. Keseimbangan formal Pembahagian yang sama di antara bahagian visual, sama ada bahagian kiri- kanan atau atas-bawah. 2. Keseimbanga tidak formal Pembahagian yang tidak rata antara item

5. KONTRA Terjadi apabila adanya 2 elemen yang berbeza. Lebih besar perbezaan bertambah besarlah kontra. Untuk menjadikan perbezaan nampak ketara. 4 kaedah lazim digunakan untuk mewujudkan kontra iaitu: - saiz - warna - nilai - fon

Cara penggunaan kontra:

6. HARMONI Kesemua elemen perlu menunjukkan kesinambungan idea atau buah fikiran. Bertujuan untuk memudahkan ata meningkatkan kejelasan visual.

PERALATAN PENGHASILAN GRAFIK

Bagi grafik berkomputer, peralatan yang digunakan iailah sistem komputer dan perisian periferalnya. Terdapat 2 jenis sistem komputer dalam kemahiran pengendalian peralatan: - pengendalian perkakasan - pengendalian perisian

Pengendalian perkakasan untuk menghasilkan grafik - perkakasan asas sistem komputer - tablet grafik dan peta - pengimbas - pencetak - pemplot - kamera digital - projektor LCD

Pengendalian perisian grafik - penyunting grafik - penyunting foto - pemorfan - pemandang grafik

rujukan Chin Yoon Poh. (2009). Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran: Untuk Program Ijazah Sarjana Muda  Perguruan. Kumpulan Budiman SDN. BHD: Selangor. Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying, Sharifah Fakhriah Syed Ahmad, Wan Kamaruddin Wan Hassan. (2009). Siri Pendidikan Guru Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Oxford Fajar SDN. BHD: Selangor. Rujukan dari internet: 1.    http://www.docstoc.com/docs/10941855/Assignment-TEKNOLOGI-MAKLUMAT 2.   http://library.perdana.org.my/Digital_Content/PLF/000006/A4/1004909.pdf 3.    http://www.scribd.com/doc/14164275/prinsip-asas-grafik