EDUP3033 MURID DAN PEMBELAJARAN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
MODEL-MODEL PENGAJARAN
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN (FPK) DAN HURAIANNYA
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR.
PENGURUSAN MESYUARAT MOHD. NOOR BIN JABAR DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA
PENTAKSIRAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (PLBS)
Pembelajaran dan Pengajaran (PdP)
STRATEGI KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
a)INDUKSI SET/SET INDUKSI
MODEL-MODEL PENGAJARAN
ANUGERAH INOVASI PEMBELANJARAN DAN PENGAJARAN NEGERI JOHOR
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
PENCERAPAN KLINIKAL.
PEMIKIRAN KRITIS DAN KREATIF PPP 5013 ‘MODUL KONSUMERISME’
KAJIAN TINDAKAN KERTAS CADANGAN Oleh En. Zamri Bin Abd. Aziz.
Pembelajaran Secara Kontekstual
STRATEGI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
CONTOH RANCANGAN MENGAJAR SECARA KOPERATIF
KURSUS KELESTARIAN LINUS2.0 LITERASI BAHASA MALAYSIA TAHUN 1
LAWATAN/KEMBARA SEJARAH
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
Pembelajaran Secara Masteri dan Konstruktivisme
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
KURSUS: EDU3053 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Sesi 5 Sains Pembelajaran dan Konstruktivisme
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
KURSUS PEMANTAPAN PEDAGOGI GURU MATEMATIK SEKOLAH MENENGAH 2015
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Rancangan pengajaran harian
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
KEMAHIRAN BERFIKIR DALAM PENDIDIKAN NAMA PENSYARAH:
HHHC KEMAHIRAN PENGURUSAN MAKLUMAT DAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
EDUP 3033 MURID DAN PEMBELAJARAN
Hubungan Etnik ZT1042 DR ABDUL SALAM YUSSOF /
PROJEK : ANAK MUDA NADI MALAYSIA (NADI) TARIKH : FEBRUARI TEMPAT : KUALA SELANGOR, DARUL EHSAN TEMA : MAHASISWA ASPIRASI.
PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
Pengenalan Kursus Kod Kursus : MPU3123/MPU312
Interaksi Dalam Bilik Darjah
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
PENGGUNAAN BAHAN-BAHAN 2D DAN 3D.
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)
MATAPELAJARAN SEJARAH ROHANI BINTI MAT SALLEH
MATLAMAT Kurikulum Seni Dalam Pendidikan ini digubal untuk melahirkan guru yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran asas untuk meningkatkan aktiviti, inovasi.
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
KANDUNGAN MODUL 1 Konsep PM 2 Langkah PM 3 Pelaksanaan PM.
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
PELIBATAN IBU BAPA DAN KOMUNITI DALAM EKOSISTEM SEKOLAH
PENGHUBUNGKAITAN PENGENALAN
Elemen Pengajaran yang Baik
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
NOOR HIDAYAH BT ABDUL KARIM M
AKTIVITI PENGAJARAN MIKRO PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21)
Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun
MURID DAN PEMBELAJARAN
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Pengenalan Kursus Kod Kursus : MPU3123/MPU312
Transcript presentasi:

EDUP3033 MURID DAN PEMBELAJARAN DISEDIAKAN OLEH: NUR BALQIS BINTI MOHD RIDHUAN MUHAMMAD AIRIL BIN MOHAMAD ARIFIN MOHD SIDDIQ BIN ABDUL AZIZ PENSYARAH: DR. SAJAP BIN MASWAN Menganalisis kaedah pengajaran sumbang saran dan penyelesaian masalah

Apakah Itu Sumbang Saran? Sumbang saran ialah: Satu teknik pembinaan kemahiran yang mudah dan berkesan jika satu tahap kreativiti tinggi diperoleh dalam pembelajaran yang diingini (Orlich et al. 2007). Satu teknik perbincangan yang kreatif yang mendapatkan beberapa idea daripada sesuatu kumpulan dalam masa yang terkawal. Aktiviti yang melibatkan ahli dalam kumpulan besar yang mengemukakan idea untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

Tujuan Melatih murid mengemukakan idea atau pandangan yang bernas Meningkatkan keyakinan diri murid Memupuk semangat berkongsi idea dalam kalangan murid Menerapkan sifat toleransi Memupuk sifat sosial murid

Prinsip-prinsip Sumbang Saran Topik yang sesuai dengan kebolehan & minat murid Suasana perbincangan yang kondusif Murid diberi peluang mengemukakan idea dan dilarang membuat kritikan; penilaian idea dibuat pada akhir Idea dicatatkan dan huraian orang lain adalah dibenarkan Murid digalakkan mengembangkan idea Masa dikawal supaya digalakkan berfikir secara pantas

Prosedur Kaedah Pengajaran Kaedah : Sumbang Saran Tujuan : Menulis Karangan Bahasa Malaysia Topik : Pencemaran Air Bahan : Kertas mahjong dan marker.

Prosedur Kaedah Pengajaran Langkah-langkah pelaksanaan: Guru memperkenalkan topik. Kertas mahjong dan pen marker disediakan. Peta i-think digunakan untuk mencatat idea-idea yang diberikan oleh murid-murid. Fasilitator berperanan untuk mencatat semua idea yang dikemukakan.

Prosedur Kaedah Pengajaran Langkah-langkah pelaksanaan: Murid-murid bergilir-gilir untuk memberi idea. Selepas sesi sumbang saran tamat, guru bersama-sama dengan murid menilai idea yang telah disumbangkan. Idea-idea dikategorikan menggunakan peta minda. Murid-murid menghasilkan sebuah esei ysng mengandung isi-isi penting, huraian dan contoh yang terdapat pada peta minda.

Kaedah: Simulasi Mempunyai elemen-elemen dunia sebenar dan dapat dibentuk serta dipersembahkan di dalam bilik darjah Bertujuan: murid mampu menguasai konsep dan implementasi dalam dunia sebenar Aktiviti berpusatkan murid Bentuk: Permainan, permasalahan, berbentuk persaingan atau koperatif

Dalam pengajaran model simulasi, terdapat empat fasa iaitu orientasi, latihan peserta, proses simulasi dan perbincangan. Joyce et al., 2011

Fasa 1: Orientasi Mengemukakan topik yang ingin diajar Menerangkan konsep dalam simulasi (jika pengalaman pertama) Gambaran umum permainan tersebut

Fasa 2: Latihan Peserta Melibatkan murid untuk mulakan simulasi Guru memperkenalkan peraturan, peranan, prosedur, cara mendapat skor, jenis keputusan yang perlu dibuat dan matlamat simulasi Guru mengagihkan peranan kepada murid

Fasa 3: Proses Simulasi Melibatkan murid dalam simulasi Guru berperanan sebagai pengadil dan jurulatih Permainan boleh diberhentikan untuk murid mendapatkan maklum balas, menilai prestasi dan keputusan dan memperjelas salah tanggapan

Fasa 4: Perbincangan Perbincangan tentang hasil pembelajaran, proses simulasi dan banding beza simulasi dengan dunia sebenar, hubung kait aktiviti dengan kandungan pelajaran serta mereka semula simulasi

Contoh-contoh Simulasi Pemusatan kepada Masalah Berbincang, membuat keputusan serta menyelesaikan masalah Contoh: Vandalisme harta benda sekolah Pemusatan kepada Penerbitan Berbincang membuat keputusan untuk menghasilkan suatu projek atau penerbitan Contoh: Menerbitkan rancangan televisyen

Dalam pengajaran model simulasi, terdapat empat fasa iaitu orientasi, latihan peserta, proses simulasi dan perbincangan. Joyce et al., 2011

RUJUKAN Baharom, H. N. (2010). Kamus Dewan Edisi Keempat. Ampang: Dewan Bahasa dan Pustaka. DR. Faridah Nazir, N. M. (2014). Perkembangan Kanak-kanak. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn.Bhd. Indonesia, M. P. (2014, September 30). Teori KonstruktivismeJean Piaget. Retrieved Februari 17, 2017, from http://www.m-edukasi.web.id/2014/09/teori-konstruktivisme-jean-piaget.html Kassim, D. (1990). Memahami Jiwa Kanak-kanak. Kuala Lumpur: Syarikat S. Abdul Majeed. Lew Moi Mooi, N. N. (2015). Perkembangan Kanak-kanak. Bangi: Pelangi Professional Publishing Sdn. Bhd. Noriati A. Rashid, B. P. (2017). Murid dan Pembelajaran. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.