PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
Pemikiran Kritis & Kreatif Inovatif
Proses dalam Lesson Study
a)INDUKSI SET/SET INDUKSI
Kemahiran Bertutur Kemahiran bertutur merujuk kepada
PENCERAPAN KLINIKAL.
EKSPOSITORI KARANGAN EKSPOSITORI.
PENTAKSIRAN LISAN BERASASKAN SEKOLAH (PLBS)
Pembelajaran Secara Kontekstual
STRATEGI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
LAWATAN/KEMBARA SEJARAH
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
Perkembangan Sosial.
KULIAH BBM 3410: BAHASA DALAM MULTIMEDIA PERTEMUAN KEDUA 12 MEI 2018
Oleh : Muhamad Zulfikah Bin Mat Jali A144875
PENILAIAN DAN REKOD PERKEMBANGAN MURID
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
Pembelajaran Secara Masteri dan Konstruktivisme
Guru kreatif Menguruskan P & P Secara Sistematik & Berkesan
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
SARANA IBU BAPA DAN SARANA SEKOLAH
STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR (2)
KOMUNIKASI INTERPERSONAL
KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
KEMAHIRAN PEMIKIRAN SEJARAH (KPS) Penyebaran DSKP KSSR Tahun
GAYA PEMBELAJARAN KALAISELVAN A/L PATCHEYAPAN
MODUL 7 KAUNSELING.
PENYELIAAN DAN BIMBINGAN
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Rancangan pengajaran harian
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
EDUP3033 MURID DAN PEMBELAJARAN
TOPIK 8 KRITERIA PEMILIHAN AKTIVITI PENDIDIKAN JASMANI
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
KEMAHIRAN PROSES SAINS
Interaksi Dalam Bilik Darjah
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
OBJEKTIF PRINSIP KESIMPULAN JENIS-JENIS DEFINISI.
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
TAJUK : PENYELIAAN DAN BIMBINGAN MOTIVASI
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
PENYELIDIKAN DALAM PERHUBUNGAN AWAM
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)
Pengenalan Kepada Komunikasi Antara Perseorangan (Bab 1)
KURSUS LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN (SEJARAH SEKOLAH RENDAH ) 2016
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
Kaedah Penaksiran dan Pemarkatan Rubrik
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
KANDUNGAN MODUL 1 Konsep PM 2 Langkah PM 3 Pelaksanaan PM.
PENGHUBUNGKAITAN PENGENALAN
Elemen Pengajaran yang Baik
PEMIKIRAN KRITIS.
AKTIVITI PENGAJARAN MIKRO PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21)
Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
Unit 3 : Internet & Hubungannya Dengan Bahasa.
Pertimbangan Pedagogi
Transcript presentasi:

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR MENGGUNAKAN TEKNIK EAP Ibrahim Bin Sakimin

PROSEDUR: EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Guru menyenaraikan langkah-langkah yang penting atau kesan-kesan negatif yang perlu dielakkan Murid menggunakan pelbagai cara untuk berkomunikasi penyelesaian masalah dengan menggunakan teknik TOC (grafik atau verbal). Guru boleh menentukan situasi di sini misalnya Pembentangan idea anda di Majlis Bandaraya sebagai… Dalam kumpulan murid berkongsi idea dan pemikiran dengan menggunakan tekknik TOC dan cuba menyelesaikan masalah Murid meneroka sendiri tentang masalah yang tllah dikenalpasti. “Apa akan jadi jika persekitaran kotor? (Teknik sebab dan Akibat) Pilih persekitaran yang anda idamkankan dan bandingkan dengan pilihan rakan anda (Teknik Awan) Ciptakan persekitaran yang anda impikan untuk masa kini dan masa depan (Teknik Mencita-cintakan Kejayaan) Pemeliharaan kebersihan dan keceriaan persekitaran Pergerakan Kreatif : Kebersihan persekitaran CONTOH AKTIVITI (HSP Tahun 6) 6.Rumusan (Debriefing) Kesimpulan 5.Komunikasi 4. Kerja Kumpulan 3.Penerokaan Individu 2.Pengenalpastian masalah Kandungan 1.Warm-up Pengenalan PROSEDUR PERKARA PROSEDUR: EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) 6. Rumusan (Debriefing) Kesimpulan 5. Komunikasi 4. Kerja Kumpulan 3. Penerokaan Individu 2. Pengenalpastian masalah Kandungan 1. Warm-up Pengenalan PROSEDUR PERKARA EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Pengenalan Mengenal rakan Nyanyian Permainan Games Puzzles Membina persekitaran pembelajaran yang positif: Friendly Membina keyakinan diri Mencabar Tiada tekanan Selamat Menggembirakan 1.Warm-up AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Teknik menyoal Soalan terbuka (“Open-ended “) Media rangsangan Main peranan Mengenal pasti masalah. Menyoal melalui pembentangan menggunakan rangsangan supaya murid memahami konsep dan melibatkan diri secara afektif. Anticipation Menunjuk emosi 2.Pengenalpastian Masalah AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Memikir tentang idea yang kreatif Aktiviti-aktiviti yang berbentuk seni Merangsangkan penerokaan masalah dan membentuk resolusi serta keputusan dalam aktiviti berseni yang ekspresif dan kreatif. 3. Penerokaan Individu AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Membina Teknik Awan Teknik Sebab dan Akibat Teknik Mencita-citakan Kejayaan Memberi pembelajaran berkumpulan dari segi penerimaan pandangan yang berbeza terhadap sesuatu seperti perkongsian idea, perbincangan, sumbang saran untuk memperoleh banyak penyelesaian bagi setiap masalah dan mengemukakan resolusi atau consensus yang telah diterima bulat oleh kumpulan. 4. Kerja Kumpulan AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Pembentangan Show case Main Patung (Puppetry) Perbahasan dan perbincangan Media Visual Memperkembangkan kemahiran berfikir yang penting seperti berkomunikasi, penyampaian yang berkesan, penilaian dan menterjemahkan sesuatu keputusan dalam bentuk pembentangan dan bersedia menerima maklum balas dan komen dari orang lain. 5.Komunikasi AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP) Pembandingan ujian pra dan pasca Pengukuhan pembelajaran Pembandingan dengan kenyataan dalam komuniti Aplikasi Kajian individu Memahami proses pembelajaran individu dan kecerdasan pelbagai. Fasilitator berbincang dan berumus tentang: Perasaan Renungan Pemahaman Pilihan lain Komitmen dan tindakan yang diambil 6.Rumusan AKTIVITI OBJEKTIF PROSEDUR EXPERIENTIAL ACTIVITIES PLANNER (EAP)

Sekian Terima Kasih