TEKNOLOGI DALAM PENDIDIKAN PENGGUNAAN BAHAN 2D DAN 3D DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Nama Ahli Kumpulan: Siti Khadijah binti Zaidi Norharah binti Abd Hamid Nama Pensyarah: Nor Risah Jamilah binti Mat Lazim
Pengenalan Apakah yang dimaksudkan dengan bahan 2 Dimensi (2D)?
Bahan-bahan Dua Dimensi Bahan-bahan dua demensi(2D) merujuk kepada bahan yang mempunyai 2D seperti lebar dan panjang. Bahan ini adalah leper dan tidak direka bentuk untuk memberikan kedalaman. Bahan dua demensi(2D) juga merupakan bahan-bahan visual yang dilukis atau dicetak atau digambar fotokan di atas sekeping kertas atau permukaan rata.
Bahan 3 Dimensi(3D) Bahan 3D merujuk kepada bahan yang mempunyai panjang, lebar dan ketinggian. Objek 3D terdiri daripada pelbagai bentuk seperti kuboid, kon dan sfera. Ia boleh menyokong bahan lain seperti buku teks dan menyumbang kepada pengalaman konkrit selain memberikan rangsangan untuk kreativiti dan ekspresi.
Bahan 3 Dimensi(3D) Bahan 3D dibina dan digunakan untuk membantu pelajar memahami dunia kini dan dahulu. Bahan 3D digunakan untuk mengajar pelbagai kurikulum dalam bilik darjah dan objek 3D memberi pelajar peluang untuk meneliti, membaca serta belajar daripada bahan yang direka cipta oleh manusia.
JENIS BAHAN 2D & 3D 2D CARTA GRAF 3D REALIA BONEKA DIORAMA
carta Carta merupakan pewakilan visual yang menggambarkan suatu konsep yang sukar difahami secara bertulis/lisan. Ciri-ciri utama : Mesej jelas dalam gambaran visual. Penyampaian minimum. Maklumat sebagai sokongan gambaran visual.
Jenis-jenis carta : Carta Organisasi Carta klasifikasi Carta yang menunjukkan struktur sesuatu organisasi dari segi pemeringkatan. Carta klasifikasi Carta yang menggambarkan kategori benda, peristiwa, haiwan atau spesies.
Carta Masa Carta Alir Carta Tabular/ jadual Menggambarkan perhubungan secara kronologi antara peristiwa. Carta Alir Carta yang menunjukkan sekuen, prosedur atau aliran sesuatu aktiviti. Carta Tabular/ jadual Beri maklumat ringkas mengenai jadual yang mengandungi data dalam bentuk nombor dan % dalam bentuk jadual.
Persembahan melalui graf lebih menarik daripada carta. Graf menunjukkan pewakilan visual data numerikal. Graf dapat membantu memahami sesuatu yang abstrak dengan cepat dan mudah. kebanyakan carta jadual dipindahkan kepada graf untuk memudahkan pemahaman. Persembahan melalui graf lebih menarik daripada carta.
Jenis-jenis Graf : Graf Garisan: Graf Bar: Graf skala dua yang menggambarkan variasi nilai dua dimensi. Graf Bar: Graf satu skala , ketinggian bar mengukur kuantiti yang ingin diwakili. Graf Bulat atau Pie : Satu bulatan yang dibahagikan kepada segmen dan mewakili sebahagian peratus daripada keseluruhan. Graf Gambar/ Piktograf: Data-data ditukar menjadi gambar atau simbol ringkas dan membawa nilai tertentu.
realia Objek sebenar (objek konkrit) yang dibawa ke dalam bilik darjah. - Diguna secara meluas dalam bilik darjah. Bernilai untuk merangsang persekitaran PdP aktif. Dengan mempersembahkan maklumat melalui media. Membantu pemahaman sesuatu pelajaran dengan mudah. BBB memudah cara simulasi.
Jenis-jenis Realia : Realia Asli : Bahan hidup yang sebenar yang masih hidup atau bahan sebenar bukan hidup. Contoh : belalang, cacing, mesin, jentera, congkak. Realia Awet: Bahan-bahan hidup yang telah diawet dan disimpan dalam bekas tertentu. Spesimen: Contoh hidupan yang mewakili kumpulan hidupan tertentu. Didapati dalam bentuk awetan. Contoh: daun, bunga, labah-labah.
Digunakan sebagai bahan bantu belajar yang berkesan . boneka Digunakan sebagai bahan bantu belajar yang berkesan . Jenis-jenis boneka: Boneka sarung tangan Boneka tali Wayang kulit topeng
-sesuai untuk situasi main peranan atau lakonan. Jenis-jenis Boneka : Boneka sarung tangan Sarung tangan boleh diubah menjadi badan dan anggota boneka. Tangan yang dilukis boleh dijadkan boneka. Pelbagai watak diwujudkan seperti haiwan dan kartun. Boneka tali Disebut “marionette” . Diperbuat daripada bahan –bahan keras seperti “plaster of paris” atau kayu. Tali-tali halus disambung pada bahagian tertentu yang boleh digerakkan. Semasa menggunakan tali ditarik-tarik atau digoyang agar anggota badan boneka bergerak. Wayang kulit -rupa bentuk boneka ditulis atas kertas tebal dan diwarnakan, bentuk dipotong keluar. Lidi dilekat untuk menggerakkannya. Skrin putih diguna untuk menayang bayang-bayang boneka. OPH juga boleh diguna. topeng - Diperbuat daripada kertas , dipotong halus dan gamkan. -sesuai untuk situasi main peranan atau lakonan.
Bahan-bahan menghasilkan Diorama : Diorama (reka cipta objek tiruan) ialah satu persembahan pameran model-model yang disusun rapi supaya dapat menggambarkan keadaan sebenar sesuatu situasi. Dihasilkan mengikut ukuran sebenar dan sejenis pameran statik. Dapat dilihat di muzium dan pusat-pusat pameran. Bahan-bahan menghasilkan Diorama : Tanah liat,Plastisin, kepingan polisterin, bahan –bahan buangan (kitar semula): kotak, kadbod.
Tujuan menghasilkan diorama : Diorama : pameran statik . Diorama dalam muzium sama saiz . Diorama dibaw masuk dalam bilik darjah bersaiz kecil. Membina meja pasir melalui replika. Tujuan menghasilkan diorama : Mengimbas kembali suasana atau peristiwa lepas / masa depan .
Rujukan: Noriati A.Rashid, Boon Pong Ying,Sharifah Fakhiyah Syed Ahmad & Wan Kamarudin Wan Hasan.( 2012). Teknologi dalam Pengajaran dan Pembelajaran. Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd.