KULIAH 2
Falsafah Kesusasteraan dan Pendidikan Plato = falsafah ialah ilmu pengetahuan yang menjurus ke arah pencarian dan pencapaian hakikat kebenaran. Sidi Gazalba - cinta akan pengetahuan bijaksana. Pengetahuan dan kebijaksanaan sebagai anak kunci yang membuka rahsia kebenaran.
Al-Farabi - falsafah ialah pencinta bijaksana. Kebenaran dan kebijaksanaan merupakan perkara penting dalam bidang falsafah. Dalam konteks kesusasteraan, falsafah merujuk usaha mencari kebenaran dan kebijaksanaan yang ditonjolkan dalam karya.
Falsafah kesusasteraan Kesusasteraan dihasilkan oleh orang yang bijaksana dan mementingkan kebenaran. Karya sastera merupakan satu sandaran untuk mendidik manusia menjadi bijaksana dan benar. Kebenaran dan kebijaksanaan yang ditonjolkan dalam karya bersifat universal atau sejagat.
Falsafah pendidikan Pendidikan ialah usaha melahirkan insan yang bijaksana dan benar. Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani berdasarkan kepada kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
Bidang-bidang Falsafah Aristotle membahagikan falsafah kepada Metafizika - Kajian terhadap fitur2 umum realiti spt kewujudan, masa, hubungan antara minda, tubuh, benda secara keseluruhan atau bahagian2. Logika - kajian tentang penta’akulan (reasoning). iii. Retorika - ilmu berpidato, hujah, bujukan, dsb.
Etika - kajian kod perlakuan (code of conduct) Ekonomi - kajian tentang kewangan, perbendaharaan dll. Politik - bidang siasah dan pemerolehan kuasa. Estetika - nilai
Bidang-bidang falsafah Abdul Jalil Hassan membahagikan Falsafah Insaniyah Membahasakan manusia dari segi maknawi. Membahagikan pula kepada 3 subbidang ilmu akhlak, ilmu mantik (logik @ bahas akal), dan ilmu jiwa (psikologi) Falsafah Latar Tabiat Membahaskan segala kejadian (ilmu tabiat/kejadian alam, ilmu jiwa, ilmu Ilahiyah (ketuhanan)
Mahmud Muhammad al-Hudzari Ilmu mantik (logik) Ilmu falsafah sosiologi Ilmu falsafah tabiat Ilmu falsafah agama Ilmu falsafah sejarah Ilmu sejarah falsafah
Ilmu teologi Ilmu tentang ketuhanan. Melibatkan fikiran yang sistematik berhubung dengan alam semesta. Teologi Islam bertunjangkan keimanan dan ketauhidan. Tujuan ilmu ada untuk mengangkat ketauhidan manusia dan menghilangkan keraguan.
ii. Ilmu etika a. ilmu tentang tingkah laku manusia dari segi buruk dan baiknya. b. Etimologi - ethos (adat kebiasaan) – berkait dengan ‘mores’ iaitu moral. c. idea-idea/ perlakuan yang diterima umum dan universal. d. Etika Islam berasaskan rukun iman dan rukun Islam. e. Etika terbahagi 2 – nisbi dan agama.
iii. Ilmu estetika Tentang keindahan dan kesenian. Perasaan yang dinikmati oleh rohani. Melahirkan aliran naturalisme dan realisme. Dalam Islam ada konsep al-Jamal.
Ilmu mantik Ilmu logika (asalnya logos) bermakna ‘kata atau fikiran’ Logika itu ialah ilmu berkata benar dan berfikir secara benar. Meluruskan fikiran orang lain supaya orang lain dapat membenarkan fikiran kira. Semakin logik manusia berfikir, semakin benar tindakannya.
Ilmu metafizika Falsafah yang membahaskan tentang makhluk dan alam abstraknya. Berkait dengan ontologi – ilmu kejadian dan hakikatnya. Mencetuskan gagasan kewujudan Tuhan, hubungan Tuhan dengan alam semesta, hukum alam dan hirarkinya, hukum sebab-musabab.
Ilmu kosmologi Hal-hal yang berhubungan dengan alam. Menyeru manusia agar merenung alam yang wujud dalam fitrahnya, tersusun kuat, sebagai bukti kewujudan Pencipta. Boleh dijangkau dengan indera dan dengan akal budi.
Falsafah dan Kesusasteraan Falsafah ialah seni berfikir secara kreatif. Wujud kaitan antara falsafah dan sastera. Kesusasteraan merupakan demonstrasi prinsip-prinsip falsafah. Penulis sastera dianggap sebagai ahli falsafah kerana menepati ciri-ciri. Kesusasteraan mencari hakikat kebenaran melalui keindahan.
Falsafah dan Pendidikan Kesusasteraan Melayu Falsafah Kesusasteraan Melayu di Malaysia bertujuan untuk menjana minda dan emosi, mengukuhkan jati diri, menyuburkan budaya bangsa, dan memupuk sikap berdaya saing ke arah pembinaan insan bestari.
Matlamat yang ingin dicapai Memahami isi dan menganalisis aspek sastera. Mengapresiasi karya sastera melalui aktiviti sastera. Menghayati dan menghargai nilai estetik bahasa. Menghargai penulis dan karya yang dihasilkan.
Memberikan pandangan, menilai karya sastera secara kritis, dan menyuburkan nilai kemanusiaan, di samping memupuk semangat cinta akan negara. Menghasilkan karya sastera yang pelbagai, sesuai dengan kebolehan murid. Memupuk budaya membaca.
Pendidikan kesusasteraan membantu generasi muda untuk mengenali, memahami, dan menyelami hati budi masyarakat. Mempertajam keprihatinan, Berkongsi rasa hati dengan masyarakat dan manusia sejagat.
Pemantapan nilai insaniyah. Kemahiran Kepimpinan Kemahiran Berkomunikasi Kemahiran Kerja Berpasukan Pemikiran Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah Etika dan Moral Profesional
Unit 2 : Pendidikan Kesusasteraan Melayu. Memenuhi keperluan gagasan FPK. Merangkumi pembangunan modal insan dari aspek JERI. Menyediakan pengetahuan dan kemahiran kreatif. Menimkmati keindahan dan kehalusan sastera. Membina rasa bangga akan jati diri, kepercayaan, dan keyakinan.
Cabaran-cabaran pendidikan kesusasteraan Membentuk sebuah negara bangsa yang bersatu. Melahirkan sebuah masyarakat Malaysia yang bebas. Membentuk dan memperkembang sebuah masyarakat yang matang, dan demokratis. Membentuk masyarakat yang kukuh ciri moralnya.
Membentuk masyarakat yang liberal dan toleran. Membentuk masyarakat yang berbudi dan berbudaya. Masyarakat yang seimbang kedudukan ekonominya. Membentuk masyarakat yang makmur.
Matlamat dan objektif Pendidikan Kesusasteraan Melibatkan 3 domain asas, iaitu afektif, kognitif, dan psikomotor. Namun, sebelum ini aspek afektif lebih dititikberatkan.
Tiga kemahiran dalam domain afektif – penerimaan, bertindak balas, dan penghargaan atau apresiasi karya sastera. Mengorganisasi dan membentuk perwatakan.
Penyediaan Guru Pendidikan Kesusasteraan Guru bertindak sebagai penggerak atau pembimbing. Guru hendaklah kreatif dan imaginatif. Guru membina latar dan suasana yang sesuai untuk menikmati bahan kesusasteraan.
Guru tidak harus memaksa murid untuk menerima pendapat. Guru mementingkan nilai keindahan, mendorong penghayatan, dan penikmatan. Guru perlu ada kesungguhan dan minat.
Guru perlu menggalakkan murid berfikiran kritis dan kreatif dalam membicarakan bahan sastera. Guru menyediakan soalan-soalan yang lengkap untuk meninjau kefahaman dan penghayatan. Guru hendaklah menggunakan teori-teori pembelajaran yang relevan dan terkini.
Matlamat yang ingin dicapai Memahami isi dan menganalisis aspek sastera. Mengapresiasi karya sastera melalui aktiviti sastera. Menghayati dan menghargai nilai estetik bahasa. Menghargai penulis dan karya yang dihasilkan.
Memberikan pandangan, menilai karya sastera secara kritis, dan menyuburkan nilai kemanusiaan, di samping memupuk semangat cinta akan negara. Menghasilkan karya sastera yang pelbagai, sesuai dengan kebolehan murid. Memupuk budaya membaca.
Pendidikan kesusasteraan membantu generasi muda untuk mengenali, memahami, dan menyelami hati budi masyarakat. Mempertajam keprihatinan, Berkongsi rasa hati dengan masyarakat dan manusia sejagat.
Pemantapan nilai insaniyah. Kemahiran Kepimpinan Kemahiran Berkomunikasi Kemahiran Kerja Berpasukan Pemikiran Kritis dan Kemahiran Menyelesaikan Masalah Etika dan Moral Profesional
Unit 2 : Pendidikan Kesusasteraan Melayu. Memenuhi keperluan gagasan FPK. Merangkumi pembangunan modal insan dari aspek JERI. Menyediakan pengetahuan dan kemahiran kreatif. Menimkmati keindahan dan kehalusan sastera. Membina rasa bangga akan jati diri, kepercayaan, dan keyakinan.
Cabaran-cabaran pendidikan kesusasteraan Membentuk sebuah negara bangsa yang bersatu. Melahirkan sebuah masyarakat Malaysia yang bebas. Membentuk dan memperkembang sebuah masyarakat yang matang, dan demokratis. Membentuk masyarakat yang kukuh ciri moralnya.
Membentuk masyarakat yang liberal dan toleran. Membentuk masyarakat yang berbudi dan berbudaya. Masyarakat yang seimbang kedudukan ekonominya. Membentuk masyarakat yang makmur.
Matlamat dan objektif Pendidikan Kesusasteraan Melibatkan 3 domain asas, iaitu afektif, kognitif, dan psikomotor. Namun, sebelum ini aspek afektif lebih dititikberatkan.
Tiga kemahiran dalam domain afektif – penerimaan, bertindak balas, dan penghargaan atau apresiasi karya sastera. Mengorganisasi dan membentuk perwatakan.
Penyediaan Guru Pendidikan Kesusasteraan Guru bertindak sebagai penggerak atau pembimbing. Guru hendaklah kreatif dan imaginatif. Guru membina latar dan suasana yang sesuai untuk menikmati bahan kesusasteraan.
Guru tidak harus memaksa murid untuk menerima pendapat. Guru mementingkan nilai keindahan, mendorong penghayatan, dan penikmatan. Guru perlu ada kesungguhan dan minat.
Guru perlu menggalakkan murid berfikiran kritis dan kreatif dalam membicarakan bahan sastera. Guru menyediakan soalan-soalan yang lengkap untuk meninjau kefahaman dan penghayatan. Guru hendaklah menggunakan teori-teori pembelajaran yang relevan dan terkini.
Kesusasteraan dan Pembangunan Insan
Sastera satu bentuk perkembangan ilmu yang memperlihatkan kegigihan dan keupayaan manusia mencari rahsia kesenian. Shahnon Ahmad (1998) menyatakan kesusasteraan merupakan aspek kemanusiaan yang penting, menyentuh keperihalan manusia, merakamkan pemikiran, ekspresi, komunikasi, dengan gaya bahasa yang indah.
Inti sastera ialah manusia Inti sastera ialah manusia. Melibatkan semua aspek kemanusiaan termasuk sosiologi, psikologi, jasmani, rohani, komunikasi, kepercayaan. Robert Frost : kesusasteraan bermula sebagai hiburan dan terarah kepada kebijaksanaan. Kesusasteraan yang baik membijaksanakan manusia.
Mental dan minda manusia digerakkan oleh hati. Kesusasteraan sebagai cabang kesenian yang wajar mengisi hati manusia dengan pemikiran yang indah berseni. Hati akan menghasilkan tindakan yang bermakna. Matlamatnya, kebenaran dan kebijaksanaan.
Sastera mampu membangunkan insan atau sesuatu bangsa. Kesusasteraan yang sebenar bersifat tarbiyyah yang dapat membangunkan pemikiran manusia. Muhammad Haji Salleh : kesusasteraan yang baik selalu membantu untuk membijaksanakan sikap, mematangkan kehidupan, membuka mata hati, menyuburkan mental individu, bangsa, dan manusia sejagat.
Untuk itu kesusasteraan perlu lahir daripada pencipta yang jelas kedudukannya, baik perhubungannya, jelas wawasannya, jelas sumber ilmunya, jelas kaedah pengolahannya.
Kesusasteraan sebagai sumber pembangunan insan. Segalanya berpaksikan manusia. Kemanusiaan merupakan teras kesusasteraan. Hanya sastera yang berteraskan kemanusiaan yang membawa makna kepada manusia.
PENDIDIKAN DAN PENGKARYAAN Dalam sistem pendidikan Malaysia, subjek Kesusasteraan Melayu bukan perkara baharu. KM telah diajarkan di peringkat SPM dan STPM sejak lama. Bukan lagi subjek yang terpinggir dalam kurikulum. Seharusnya sudah menjadi subjek teras untuk membentuk perwatakan masyarakat.
Antara objektif pengajaran sastera di peringkat SPM dan STPM i. mengkaji karya sebagai hasil kreatif. ii. menyelidik persekitaran sosial dan latar sejarah penghasilan karya sastera. iii. Menganalisis karya sasterab secara kritis.
iv. Membentuk kemahiran menilai sesebuah iv. Membentuk kemahiran menilai sesebuah karya sastera dalam perspektif sosial dan perspektif sejarah zamannya. v. membuat rumusan yang sewajarnya terhadap karya-karya sastera. vi. Menjiwai nilai-nilai kemanusiaan dan kemasyarakatan yang tercermin dalam karya.
vii. Menikmati karya-karya sastera daripada pelbagai genre. viii. Menulis esei tentang sastera yang tersusun dan meyakinkan
Penghasilan karya untuk pendidikan Berlatarkan masyarakat majmuk Malaysia. Menerapkan semangat dan sikap yang positif. Mengetengahkan unsur sastera yang mantap. Menggalakkan pemikiran yang sihat dalam kalangan murid. Menggunakan bahasa yang sopan dan dapat diteladani.
Mengetengahkan tema-tema yang dapat mendidik remaja ke arah kemajuan diri. Karya yang mendukung aspirasi negara dan falsafah pendidikan kebangsaan. Karya yang ada unsur keindahan bahasa. Karya tidak menyentuh sensitiviti masyarakat pelbagai kaum.
Menyerlahkan dasar dan matlamat wawasan negara. Dihasilkan oleh penulis yang pelbagai latar belakang akademik dan pengetahuan. Karya dapat membuka minda murid tentang pergolakan dunia masa kini. Karya yang dapat menerapkan semangat patriotik yang tinggi.
Pertimbangan penghasilan karya Pengarang Bahan pembaca
Pengarang Pengarang mesti bertanggungjawab terhadap karyanya. Memikul tanggungjawab terhadap pembaca yang akan membaca karya. Memikirkan kesan yang akan berlaku terhadap pembacanya. Bertanggungjawab membangunkan minda orang yang membaca karyanya.
Pengarang yang berakhlak akan memperlihatkan akhlaknya dalam karya. Ilham yang didasarkan pengalaman, akal, dan ilmu akan dicerna dengan baik. Pengarang tidak sekadar memenuhi tuntutan egonya semata-mata. Pengisian ilmu dalam karya akan meningkatkan imej pengarang.
Bahan Merupakan karya kreatif dalam pelbagai genre. Bahan ialah pengantara antara pengarang dengan pembaca. Meneroka teks (bahan) merupakan penerokaan terhadap pengalaman manusia.
Pembaca Sasaran yang mencerna karya sastera. Pembaca juga melalui proses kreatifnya sendiri untuk memahami dan mengalami kehidupan dalam teks. Pembaca akan dicabar, disuruh merenung, dan merasai pengalaman pengkarya. Pembaca dapat membuat pertimbangan dan penilaian terhadap karya.