INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

Konsep Asas Perkembangan Kanak-Kanak
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
MODEL-MODEL PENGAJARAN
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR.
Pemikiran Kritis & Kreatif Inovatif
STRATEGI KAEDAH DAN TEKNIK PENGAJARAN
Pendidikan Jasmani & Kesihatan MOHD RIZAL BIN MOHTAR.
MODEL-MODEL PENGAJARAN
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
Pembelajaran Secara Kontekstual
KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
KONSEP PENDIDIKAN JASMANI SUAIAN
LAWATAN/KEMBARA SEJARAH
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
Perkembangan Sosial.
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
PENILAIAN DAN REKOD PERKEMBANGAN MURID
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
Pembelajaran Secara Masteri dan Konstruktivisme
Guru kreatif Menguruskan P & P Secara Sistematik & Berkesan
BAB 3 : TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
KURSUS: EDU3053 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
TOPIK 2: Kurikulum Pendidikan Kesihatan dalam KBSR
BBM 3411 KETERAMPILAN BERBAHASA MELAYU
Belajar Melalui Bermain
GAYA PEMBELAJARAN KALAISELVAN A/L PATCHEYAPAN
EED 3217 : EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Sesi 6 TEORI KOGNITIF DALAM PEMBELAJARAN
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
EDUP3033 MURID DAN PEMBELAJARAN
TEORI PEMBELAJARAN BAHASA (PM. DR. S. VIJAYALETCHUMY)
TOPIK 8 KRITERIA PEMILIHAN AKTIVITI PENDIDIKAN JASMANI
APA ITU KEPENGAKAPAN Disediakan oleh; ABDUL LATIF BIN AHMAD
M8 FAKTOR-FAKTOR PEMBELAJARAN BAHASA
EED 3217 EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK
KEMAHIRAN LISAN Kemahiran lisan melibatkan dua komponen, iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur. Kemahiran mendengar ialah kemahiran yang melibatkan.
KEMAHIRAN PROSES SAINS
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
REKABENTUK PENGAJARAN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
TAJUK : PENYELIAAN DAN BIMBINGAN MOTIVASI
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
PENGENALAN PENDIDIKAN PERGERAKAN
Sesi 3 : Tunjang Fizikal dan Estetika
LIYANA BT LAILY NURUL IRSALINA BT AHMAD
EED 3217 (EKSPRESI KREATIVITI KANAK-KANAK)
Pengenalan Kajian Lapangan
KEPELBAGAIAN PELAJAR (KPD 4033)
TOPIK 4 KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
PENGENALAN KEPADA PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN
Kaedah Penaksiran dan Pemarkatan Rubrik
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN ALAM SEKITAR
Masalah tingkahlaku.
PENGHUBUNGKAITAN PENGENALAN
INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN
AKTIVITI PENGAJARAN MIKRO PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21)
HUBUNGAN MATEMATIK KBSR DENGAN MATEMATIK PRASEKOLAH
Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun
MURID DAN PEMBELAJARAN
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Transcript presentasi:

INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TUANKU BAINUN Edup 3033 murid dan pembelajaran Menganalisis kaedah pengajaran Nama: Lai Wei Woon Tan Shin Tee Kelas: 2 PISMP PM AMBILAN JUN 2016 Nama Pensyarah: DR. HJ SAJAP BIN MASWAN

Menganalisis Kaedah Pengajaran Belajar Sambil Bermain Demonstrasi

MAIN Simbolik bermakna, menyeronokkan, sukarela dan bermotivasi intrinsik, berperaturan dan berbentuk episodik (Fromberg, 1987) Pendekatan yang terancang dan berstruktur bagi memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana bebas dan selamat, menggembirakan dan bermakna Melibatkan penglibatan dan pergerakan fizikal dan kognitif yang aktif Gembira, memberi peluang kepada mereka untuk meneroka, mencuba dan meningkatkan kemahiran

MENGAPA penting ?! Memberi peluang kepada murid belajar dalam suasana fleksibel tanpa konkongan Aktiviti bermain membantu perkembangan murid secara menyeluruh kerana aktiviti bermain dapat memenuhi keperluan: Kognitif Fizikal sosioemosi

Permainan sosial Permainan kognitif Kategori Main

Permainan sosial Main unoccupied Main solitary Main onlooker Main parallel Main associative Main cooperative

Main unoccupied Main solitary Main onlooker Murid tidak bermain dengan apa-apa alatan atau dengan sesiapa pun Main solitary Murid bermain seorang diri tanpa menghiraukan rakan dan keadaan sekeliling Main onlooker Murid memerhati rakan-rakannya bermain hanya berada dalam kumpulan

Main Parallel Main associative Main cooperative Murid bermain sendirian, menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang Main associative Murid bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan Main cooperative Murid bermain bersama-sama

Permainan kognitif Tiga peringkat dan kategori main Main latihan (practice play) 6 bulan – 2 tahun Main simbolik (symbolic play) 2 tahun – 6 tahun Main yang melibatkan aplikasi peraturan 7 tahun dan seterusnya

Jenis permainan kognitif Main berfungsi Main konstruktif Main simbolik Main berperaturan

Main berfungsi Main konstruktif Melibatkan aktiviti bermain yang berupa gerak balas aktiviti otot Mempunyai ciri pengulangan, manipulasi dan peniruan Memberikan peluang kepada kanak-kanak berlatih secara fizikal semasa meneroka persekitaran Mula dialami kanak-kanak sejak berusia 6 bulan Main konstruktif Melibatkan bermain untuk membina pengetahuan dan mengenali dunia Menggunakan pelbagai bahan untuk menghasilkan ciptaan mengikut daya kreativiti

Main simbolik Main berperaturan Memberikan peluang kanak-kanak mempamerkan kreativiti, kebolehan fizikal dan kesedaran sosial Menggunakan imaginasi dan main peranan dalam jenis permainan ini Main berperaturan Permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan Sekiranya belum ada peraturan, kanak-kanak membina peraturan sendiri secara bersama Membantu perkembangan kanak-kanak dari segi kognitif, sosial dan emosi

DEMONSTRASI Satu cara untuk melatih murid memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur Bertujuan untuk memberikan peluang kepada murid agar benar- benar memahami perkara yang hendak dipelajari setelah melalui prosedur yang ditunjukkan Meningkatkan ingatan murid terhadap langkah-langkah sesuatu perlaksaaan atau eksperimen

Pelaksanaan Demonstrasi

TERIMA KASIH