KONSEP MEDIA DAN MEDIA PENGAJARAN
Media atau medium dimaksudkan saluran komunikasi. Berasal drpd perkataan Latin bermakna perantara. contoh media termasuklah: - filem - televisyen - radio - rakaman audio - bahan bercetak - komputer - pengajar Heinich et al. (2002) media digunakan utk membantu proses komunikasi.
Media sebg sebarang cara fizikal boleh menyampaikan mesej Pengajaran. PERCIVAL dan ELINGTON (1984) Pelbagai Alatan Fizikal Teknologi Pendidikan. Pelbagai Saluran Komunikasi Massa surat khabar radio televisyen perkataan bercetak filem pita piring hitam slaid kombinasi Media sebg sebarang cara fizikal boleh menyampaikan mesej Pengajaran. Reisser dan Gagne (1983) Media bagaikan saluran paip, menjadi fokus sebagai peralatan membawa mesej.
Konsep Media Torkelson (1972) Saluran Mesej Bentuk Mesej Mesej Konsep Media Torkelson (1972)
Mesej Bentuk Mesej Saluran Mesej isi kandungan. mesej berbentuk memberitahu, menaikkan semangat dan sebagainya. Mesej bagaimana mesej disimpan. satu ruang luas. bentuk bahan sebenar hingga ke bentuk abstrak. disimpan dlm bentuk perkataan, lisan, gambar, objek dan simbol. Bentuk Mesej peralatan fizikal berbentuk elektrikal @ mekanikal membolehkan mesej dipersembahkan kpd pelajar. cth : televisyen, projektor filem dan sebagainya Saluran Mesej
Apa Itu Media Pengajaran? Membawa mesej tentang pengajaran ( Heinich et al. 2002) Media pengajaran sebg audio visual dan bahan yg berfungsi dlm proses Pengajaran. (Kemp & Smellie, 1994)
Secara Umum: Satu prose pengalaman total melibatkan penggunaan penglibatan @ pendengaran seseorg. Diserta teknik-teknik pengajaran, termasuk proses pengalaman,persediaan & perasaan. ( Ngui Kuan Sang, 1989) Secara Umum: Media Pengajaran adalah sesuatu dpt digunakan utk menyalurkan pesanan drpd pengirim kpd penerima sehingga merangsang fikiran, perasaan, perhatian, minat serta perhatian pelajar dlm proses pembelajaran.
Media Pengajaran Elemen Penting P&P BBM Perhubungan antara Pelajar dgn Pelajar Perhubungan antara Guru dgn Pelajar
3.3. PENGKELASAN MEDIA PENGAJARAN TAJUK 3 3.3. PENGKELASAN MEDIA PENGAJARAN
PENGKELASAN MEDIA PENGAJARAN Terdapat pelbagai klasifikasi untuk sesuatu teori. Klasifikasi media pertama dihasilkan oleh Hoban dan Zissman (1937) Ia berasaskan kepada kepercayaan nilai sesuatu bahan pandang dengar terletak pada tahap realismenya. Semakin realistik sesuatu bahan, semakin tinggi nilai pembelajaran. Kaedah pengajaran dalam Hierarki bermula drpd konkrit ( situasi sebenar ) kepada abstrak ( perkataan ).
MODAL ZISSMAN DAN HOBAN PENGALAMAN MEDIA PERKATAAN GAMBAR RAJAH PETA GAMBAR/LUKISAN FILEM/VIDEO MODAL 3 D OBJEK/REALIA UJIKAJI/DEMONSTRASI KOMPUTER/( SIMULASI ) SITUASI SEBENAR ABSTRAK KONKRIT
EDGAR DALE ( 1946 ) Pendekatan yang sama dengan Hoban. Pengalaman konkrit dimulakan dengan pelajar sendiri melibatkan diri dalam suatu pengalaman yang sebenar. Pengalaman konkrit semakin berkurangan apabila peranan pelajar sebagai pemerhati kepada peristiwa sebenar berkurangan. Menurut Dale,pelajar memanfaatkan aktiviti pembelajaran yang abstrak boleh digunakan bagi mentafsir konsep. ‘KON PENGALAMAN DALE’ boleh dibahagikan kepada 3 pengalaman, iaitu Persimbolan, Pemerhatian dan Penglibatan. Ciri-ciri Kon Pengalaman Dale dibahagikan kepada beberapa bahagian yang kecil. ( sila rujuk m/s 37 )
3 PENGALAMAN DALE ( BRUNNER- 1966 )
PENGKELASAN MEDIA BAHAN PAMERAN TIGA DIMENSI MODEL,BONEKA.DIORAMA DAN PUPET PAPAN PAMERAN PAPAN KAPUR.PAPAN PUTIH, PAPAN BULETIN MEDIA AUDIO PITA KASET,CAKERA PADAT,KOMPUTER MEDIA CETAK MODUL,BUKU TEKS,SUTAR KHABAR,MAJALAH MEDIA TAYANG KAKU ( TRANSPARENSI,SLAID,MIKRO FILEM ) MEDIA TAYANG BERGERAK ( PITA VIDEO, CAKERA PADAT DIGITAL DAN FILEM ) BAHAN GRAFIK LUKISAN,POSTER,KARTUN,CARTA, GRAF) GAMBAR KAKU GAMBAR FOTO,KAD IMBASAN,POSKOD
KLASIFIKASI GAGNE DAN BRIGGS SAMPEL SEBENAR PERKATAAN YANG DIUCAPKAN GAMBAR BERGERAK RANGSANGAN FIZIKAL BUNYI GAMBAR PEGUN PERKATAAN BERCETAK
3.4 PEMILIHAN MEDIA PENGAJARAN -berfokus kepada pemilihan format atau bentuk media. Prinsip pemilihan MP -berasaskan pontensinya melaksanakan objektif pembelajaran dengan berkesan. -kesimbangan antara soal kepentingan media itu dan keberkesanan kos.
Isi pelajaran dan tahap Pencapaian yang dikehendaki Objektif pembelajaran Populasi sasaran Pemilihan Kekangan dalam perlaksanaan Perwatakan pelajar Penggunaan Media Pengajaran ruang dan kemudahan Sikap dan Kemahiran guru Penggunaan
3.4.1 Faktor objektif Kemahiran Motor Kemahiran Mental Kemahiran Lisan Sikap Media Pengajaran Carta Filem jalur Filem OHP Alatan mudah alih Slaid/pita Kita latihan video Media Pengajaran Alatan mudah Alih Perkakasan Latihan Media Pengajaran Carta Filem OHP Slaid/pita Kit latihan video Media Pengajaran Filem Slaid Video Rajah di atas menunjukkan padanan antara media pengajaran dengan objektif.
Kon Pengalaman Dale -Pembelajaran terjadi dengan sempurna. -Media patut dipilih adalah daripada kumpulan di tapak kon. - 2 pendekatan : 1) “Slow but sure” 2) “Fast but risky” Sifat Fizikal media - 6 ciri fizikal iaitu: 1) Visual 2) Perkataan bercetak 3) Bunyi dan suara 4) pergerakan 5) warna 6) bahan sebenar
3.4.2 FAKTOR PELAJAR Ciri-ciri umum Keperluan khusus MODEL ASSURE Stail pembelajaran