INOVASI.

Slides:



Advertisements
Presentasi serupa
PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (ICT) DALAM PENGAJARAN & PEMBELAJARAN Disediakan oleh: Shahwiran Shahrany / TESL K1.2.
Advertisements

Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
MODEL-MODEL PENGAJARAN
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
TM 2913 – KEMAHIRAN MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI
SUKATAN PELAJARAN STPM BAHARU 922 KESUSASTERAAN MELAYU KOMUNIKATIF
KURIKULUM PENDIDIKAN JASMANI
100% 10% 60% 90% 10% 20% D2 D3 D1 D4 Keberhasilan WAJARAN MARKAH PBPPP
Kemahiran Generik Dalam Pengajaran Pembelajaran
Pembelajaran dan Pengajaran (PdP)
Rancangan Orientasi Sekolah (ROS), Fakulti Pendidikan Teknikal & Vokasional, UTHM Sem 2 – Sesi 2016/2017 Dr. Azman Bin Hasan.
MODEL-MODEL PENGAJARAN
TEORI-TEORI PEMBELAJARAN
PENGGUNAAN ICT DALAM P&P
PENCERAPAN KLINIKAL.
MINGGU 11: PENERBITAN INTERNET
Pembelajaran Secara Kontekstual
Sektor Perkhidmatan Sumber Pendidikan Bahagian Teknologi Pendidikan
STRATEGI DAN PENDEKATAN PENGAJARAN & PEMBELAJARAN
Pembelajaran tentang Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) dan
DISEDIAKAN OLEH : NORDIANA BT MOHAMMED MOHAYADDIN KELAS : BM 4.11
PENDIDIKAN SENI VISUAL
SEKTOR PENILAIAN DAN PEPERIKSAAN
KEBERKESANAN PENGGUNAAN
PENYEBARAN DOKUMEN STANDARD SEKOLAH RENDAH (DSKP) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR) TAHUN
Disediakan oleh: Abdul Latif bin Ahmad IPG Kampus Tun Hussein Onn
3. Reka Bentuk Kurikulum Konsep Reka Bentuk Kurikulum
Guru kreatif Menguruskan P & P Secara Sistematik & Berkesan
PENGAJARAN MIKRO DAN PENILAIAN
EDU 3105 TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
EDU 3105 BAB 4 Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian
STRATEGI PENGAJARAN KEMAHIRAN BERFIKIR (2)
Integrasi ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Prasekolah
Pendekatan Strategi, Kaedah, dan Teknik
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA
Latihan dan Pembangunan
EDUP 3033 Murid dan Pembelajaran
Disediakan oleh: ABDUL LATIF BIN AHMAD IPG Kampus Tun Hussein Onn
PSV3109 MULTIMEDIA KREATIF DALAM PENDIDIKAN SENI VISUAL
KONVENSYEN TEKNOLOGI PENDIDIKAN Universiti Sains Malaysia
KEMAHIRAN BERFIKIR ARAS TINGGI DALAM PdP
PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
PROJEK SEKOLAH BESTARI
Interaksi Dalam Bilik Darjah
KITAR HAYAT PEMBANGUNAN PENGUJIAN PENYELENGGARAAN
TOPIK 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI
PENAKSIRAN PEMBELAJARAN
PANDUAN PERKEMBANGAN PEMBELAJARAN MURID
REKABENTUK PENGAJARAN
TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
 abc APLIKASI TEORI KECERDASAN PELBAGAI DALAM
Mesyuarat Pengurusan Profesional IPGM KPM Bil 1/2015
Edup 3033 Murid dan pembelajaran
UNIT 8: PENYELIDIKAN DAN PENYEBARAN MAKLUMAT
Skop Perbincangan Fenomena perisian kursus bahasa Melayu.
Latihan dan Pembangunan
KURSUS LATIHAN DALAM PERKHIDMATAN (SEJARAH SEKOLAH RENDAH ) 2016
PENGURUSAN SUMBER MODUL: Pembangunan Courseware Berasaskan Contoh
PENYEBARAN DOKUMEN STANDARD SEKOLAH RENDAH (DSKP) KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR) TAHUN
Kaedah Penaksiran dan Pemarkatan Rubrik
KANDUNGAN MODUL 1 Konsep PM 2 Langkah PM 3 Pelaksanaan PM.
PENGHUBUNGKAITAN PENGENALAN
Elemen Pengajaran yang Baik
FCE 3204 Kemahiran Berfikir
SOALAN TUGASAN : Huraikan domain teknologi pengajaran dengan memberikan contoh yang bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran di sekolah anda .
NOOR HIDAYAH BT ABDUL KARIM M
PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21) Bahagian Pengurusan Sekolah Harian
AKTIVITI PENGAJARAN MIKRO PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (PAK21)
Institut Pendidikan Guru Kampus Tuanku Bainun
MOHAMAD RAFIUDDIN BIN JAMALI NAZATHUL EZMIRA BINTI BAHRI
Transcript presentasi:

INOVASI

Konsep Inovasi Sesuatu yang baharu atau unik hasil ciptaan atau hasil proses penstrukturan semula yang memberi manfaat kepada masyarakat dan mempunyai nilai yang diutamakan. Proses inovasi boleh berlaku secara radikal atau secara berperingkat-peringkat atau beransur-ansur sehingga terhasil perubahan kepada produk, proses atau perkhidmatan.

Inovasi dalam Pendidikan Inovasi Pendidikan hasil perubahan teknologi internet dan keperluan dunia tanpa sempadan. Inovasi boleh berlaku dalam pelbagai bentuk: Pengenalan teknologi Perubahan dalam sistem penyampaian Perubahan dalam prosedur yang boleh meningkatkan produktiviti

Inovasi dan Perubahan dalam Pendidikan Strategi Pengajaran Inovatif Teknologi dalam Pengajaran Persekitaran Pembelajaran Penaksiran Pembelajaran Reka Bentuk Penaksiran Pembelajaran Pembelajaran Berasaskan Masalah Ciri-ciri Reka Bentuk Resos dalam Pendidikan Ciri-ciri Perkembangan Persekitaran Pembelajaran Pembelajaran Berasaskan Projek Penaksiran Prestasi Persekitaran Persona Penaksiran Portfolio Pembelajaran Elektronik Penaksiran Komputer Persekitaran Bilik Darjah Maya Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang (Web) Penaksiran Kendiri

Penggunaan Teknologi dalam Pengajaran Perkembangan dalam penggunaan teknologi dalam pembelajaran: Persembahan penyamaian- power point dan grafik lain, tayangan video, memainkan audio rakaman, menggunakan smart board internaktif.

Penggunaan sumber Internet dalam pengajaran- penggunaan e-mel, papan maklumat dalam talian, blog dan portal dan alat komunikasi yang lain. Perpustakaan maya, laman sesawang, e-buku dan e-jurnal. Database dan dataset dalam pengajaran. Electronic voting system (sistem undian elektronik) Menggunakan podcasting dan vodcasting.

Reka bentuk resos Perkembangan resos pembelajaran berasaskan teknologi ICT: E-buku E-majalah E-jurnal E-portfolio Blog Forum

MISI PENDIDIKAN MALAYSIA Merancang dan melaksanakan pelbagai program ke arah melahirkan kaum pendidik yang inovatif, dinamik dan progresif selaras dengan wawasan untuk meningkatkan martabat profesion pendidikan.

PENAKSIRAN PRESTASI

Penaksiran dibuat melalui pemerhatian, pencerapan serta hasil kerja

Menilai keupayaan pelajar berfikir, membuat analisi, sintesis dan penilaian serta memindahkan fakta dan idea

Penaksiran prestasi Menilai keupayaan pelajar dalam melakukan sesuatu atau menggunakan sesuatu kemahiran dalam menghasilkan sesuatu yang baharu dan kreatif.

Merkod apa yang dikehatui dan dibuat oleh pelajar.

Menilai perkembangan pembelajaran pelajar seibuat, cara langsung meliputi apa yang dapat dibuat, bagaimana proses dan pengalaman pembelajaran.

Peranan guru tentukan matlamat prestasi tugasan Sediakan hasil pembelajaran secara terperinci Sediakan tugasan real- world, mencabar tetapi realistik Sediakan langkah-langkah pelaksanaan tugasan yang lengkap dan dapat memandu pelajar. Bina penaksiran pembelajaran pembelajaran dalam tugasan, iaitu dalam bentuk kontektual. Gunakan borang penilaian yang boleh membantu guru membuat penaksiran prestasi pelajar secara adil dan tepat.

PENAKSIRAN PRESTASI

PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO

PENAKSIRAN BERASASKAN PORTFOLIO Menggunakan portfolio untuk merancang, mengutip dan menganalisi pelbagai sumber data untuk menilai keupayaan pelajar

Collecting CRADL E reflecting assessing documenting linking evaluating

Peranan guru Kenal pasti tujuan dan fokus portfolio. Rancang isi portfolio Reka bentuk analisis protfolio Sedia tatacara penyampaian kenal pasti prosedur mengesahkan ketepatan maklumat Laksanakan model penaksiran portfolio(rubrik, skala)

PENAKSIRAN KENDIRI

Penaksiran KENDIRI Pentaksiran kendiri bermaksud pelajar itu sendiri mentaksir tugasan yang

MEMBUAT REFLEKSI PADA PEMBELAJARAN. 2. MENCUBA MENGINGAT DAN MEMAHAMI APA YANG TELAH BERLAKU. 3. MENCUBA MENDAPATKAN IDEA YANG JELAS TENTANG APA JUA YANG TELAH DICAPAI. 4. BERKONGSI TANGGUNGJAWAB DENGAN SEKOLAH TENTANG PEMBELAJARAN

PENAKSIRAN BERASASKAN KOMPUTER

PENAKSIRAN PEMBELAJARAN YANG DIBUAT OLEH KOMPUTER MELALUI PERISIAN YANG TELAH DISEDIAKAN.

Persekitaran Pembelajaran

Ciri-ciri Perkembangan Persekitaran Pembelajaran Generasi Internet Dunia Internet Sistem pendidikan seluruh dunia berubah

Persekitaran Bilik Darjah Maya (Virtual Classroom) Pembelajaran berlaku secara online sepenuhnya atau secara gabungan ( online dan pertemuan formal ) yang dikenalis sebagai blended. Maklumat dan aktiviti pembelajaran dimuatkan dalam portal pembelajaran. Pelajar perlu berdaftar. Kawalan berlaku melalui papan buletin Tiada interaksi sosial.

Persekitaran Pembelajaran Personal (Personal Learning Environment) Pembelajaran berlaku secara online dalam pelbagai bentuk pilihan pelajar. Pembelajaran informal dan formal boleh berlaku. Maklumat isi pelajaran diperoleh melalui pelbagai media dan perisian. Pelajar sendiri yang menentukan arah dan hala tuju pembelajarannya. Interaksi sosial berlaku melalui penggunaan pelbagai media dan perisian sosial. Memenuhi konsep pembelajaran sepanjang hayat.

Strategi pengajaran pembelajaran inovatif

1. Pembelajaran berasaskan projek (PBL)

PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK Satu kaedah pengajaran sistematik yang melibatkan pelajar dalam pembelajaran pengetahuan dan kemahiran melalui proses inkuiri lanjutan yang dibina berdasarkan persoalan autentik (asli) yang kompleks, dan direka bentuk untuk menghasilkan produk atau tugasan.

JENIS PBL (1) projek ringkas berdasarkan satu mata pelajaran (2) projek jangka masa panjang berbentuk rentasan kurikulum

Ciri- ciri PBL Berpusat kepada kurikulum dan pelajar Jangka masa panjang Bertitik tolak satu persoalan yang mencabar dan konstrutif Berasaskan kumpulan pembelajaran koperatif dan kolaboratif Bersepadu dengan isu sebenar dan amalan sebenar dalam persekitaran.

Ciri-ciri PBL Membawa kepada penghasilan yang positif Mempunyai impak kapada kemahiran hidup, pengurusan diri, proses kumpulan dan penyelesaian masalah. Menggunakan alat kognitif, biasanya berasaskan teknologi Menggunakan penaksiran berasaskan prestasi

LANGKAH PELAKSANAAN PBL 5. MEMBUAT REFLEKSI 4. MEMBUAT PERKAITAN 3. MENEROKA MASALAH 2. MENGANALISIS MASALAH 1 . TUGASAN

PERANAN GURU DALAM MEMASTIKAN KEJAYAAN PBL Membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran mereka Menggunakan strategi penyoalan yang mampu mencungkil daya fikir pelajar Memastikan pelajar mempunyai pengetahuan yang diperlukan sebelum memberikan tugasan PBL .

PERANAN GURU DALAM MEMASTIKAN KEJAYAAN PBL Menggunakan alat pengukuran informal untuk menaksir pembelajaran pelajar Belajar teknik pengurusan yang mutakhir Mewujudkan suasana bilik darjah yang mengutamakan pembelajaran dan penerokaan bukan jawapan yang betul dan pertandingan.

2. PEMBELAJARAN BERSASAKAN MASALAH (PROBLEM-BASED LEARNING)

PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH Ia mempunyai ciri-ciri yang serupa dengan pembelajaran berasaskan projek. Kedua-dua istilah saling bersilih ganti penggunaannya. PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH dikatakan sebagai satu strategi pembelajaran melalui ‘membuat’ atau ‘melakukan’ (learning by doing)

Ciri- ciri PBM Masalah yang realistik Masalah yang mencabar Pelajar perlu mencari maklumat baharu untuk membolehkan mereka menyelesaikan masalah Tanggungjawab belajar ialah tanggungjawab pelajar Guru membantu, membimbing dan membuat scaffolding

Ciri-ciri PBM Kemahiran mencari maklumat dan menganalisis maklumat daripada pelbagai sumber Proses mengenal pasti isu-isu pembelajaran dan menyelasaikan masalah adalah penting dalam mencari jalan untuk menyelesaikan masalah Pelajar belajar dalam kumpulan koperatif dan kolaboratif

LANGKAH PBM 1 . KEMUKAKAN MASALAH 2. JELASKAN HASIL PEMBELAJARAN 6. MAKLUM BALAS UNTUK REFLEKSI 5. SEDIAKAN RESOS PEMBELAJARAN 4. SEDIAKAN BIMBINGAN ISI PELAJARAN DAN STRATEGI 3. SEDIAKAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN SELAMAT 2. JELASKAN HASIL PEMBELAJARAN 1 . KEMUKAKAN MASALAH

3. PEMBELAJARAN ELEKTRONIK (E-LEARNING)

PEMBELAJARAN ELEKTRONIK Pembelajaran yang berlaku dengan menggunakan komputer dan internet Pembelajaran elektronik merujuk kepada semua jenis pembelajaran yang dicapai melalui internet, jaringan komputer, CD ROM , televisyen interaktif atau siaran satelit.

BENTUK PEMBELAJARAN ELEKTRONIK SERENTAK (synchronous) pertukaran idea, maklumat atau perbincangan berlaku antara 2 atau lebih peserta secara serentak pada masa yang sama. Contoh : chat, video konferensi, telekonferensi

2. TIDAK SERENTAK(asynchronous) pertukaran idea atau maklumat berlaku pada masa tertangguh. Tindak balas kepada soalan atau maklumat yang diketengahkan berlaku pada masa yang berbeza. Contoh: e-mel, SMS,MMS,forum maya, laman sesawang(web)

Ciri-ciri pembelajaran elektronik Pembelajaran berlaku mengikut kadar kendiri pelajar. Pembelajaran berlaku mengikut kehendak dan keperluan pelajar Pelajar sendiri menentukan cara, masa, tumpuan dan kemahiran Boleh dicapai di mana-mana sahaja ada talian internet Memerlukan kemahiran menggunakan komputer

4. PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN SESAWANG (web)

PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN SESAWANG Ia merupakan satu jenis pembelajaran dalam talian yang menggunakan gabungan streaming video, persembahan power point, penerangan audio. Pembelajaran berlaku sepenuhnya melalui lawan web.

FUNGSI PEMBELAJARAN BERASASKAN LAMAN WEB Pengumuman berdasarkan masa sebenar Teks, video,power point, fail audio Bilik sembang (chat room) Kuiz automatik E-mel individu

Kemudahan pembelajaran berasaskan laman web Maklumat pembelajaran, penaksiran dan perkongsian idea dan pandangan menjadi lebih mudah, pantas dicapai dan disebarkan. Guru dan pelajar mudah berkomunikasi Pembelajaran lebih luas dan kaya sumber pembelajaran yang pelbagai